Menu
Úvod  › 

Mýty o kardiu, kterým byste měli konečně přestat věřit

Při kardiu na lačný žaludek se spaluje víc kalorií. Nejprve dělejte kardio a poté posilujte. Pokud budete dělat dost kardia, můžete sníst, co chcete. Představujeme vám největší mýty o kardiu, kterým byste měli konečně přestat věřit.

Mýtus: První kardio a teprve potom posilování.

Snažit se rozsoudit, jestli kardio musí předcházet posilování, nebo naopak, je podobné, jako kdybyste se snažili rozsoudit, jestli bylo první vejce, nebo slepice. Stále více odborníků se ale kloní k tomu, aby se tyto dva tréninky oddělovaly - to znamená, že jeden den byste se měli věnovat kardiu a další potom silovému tréninku. Provedené výzkumy ukazují, že takto sestavený tréninkový plán je efektivnější a spálíte při něm více kalorií.

Mýtus: Při kardio tréninku byste měli spálit minimálně 500 kalorií.

Pokud se pachtíte na běžeckém pásu, jen abyste dosáhli tohoto magického čísla, plýtváte časem i energií, varují odborníci. Všechny tyto stroje a přístroje pouze odhadují úroveň vašeho metabolismu a soustřeďují se pouze na intenzitu tréninku. Množství spálených kalorií se liší nejen podle intenzity, celkového času, ale právě i individuálních charakteristik a srdečního tepu. Kupte si kvalitní hrudní pás, který vám bude měřit srdeční tep a snažte se pohybovat mezi 75% a 85% svého maximálního srdečního tepu. Tehdy spálíte nejvíc kalorií - ale pozor, počet spálených kalorií ještě nic nevypovídá o poměru spálených tuků.

Mýtus: Pokud chcete zhubnout, musíte svůj tep udržovat ve "spalovací zóně."

Vaše tělo spaluje tuk v průběhu tréninku nízké intenzity, kdy se pohybujete kolem pětašedesáti procent svého maxima. Nicméně pro to, abyste zhubli, je mnohem podstatnější celkové množství kalorií, které spálíte. Čím větší je intenzita vašeho tréninku, tím více kalorií celkově spálíte. Navíc například po intervalovém tréninku, který je vysoce intenzivní, spaluje tělo ještě čtyřiadvacet hodin po jeho skončení, takže z hlediska hubnutí je mnohem efektivnější než například pomalý běh. Což samozřejmě neznamená, že byste měli kardio v mírné intenzitě zavrhnout. Zdaleka ne každý je schopen kvalitně zvládnout intenzivní intervalový trénink a přirozeně i kardio v mírném tempu je vašemu zdraví prospěšné.

Mýtus: Při kardiu na lačný žaludek spálíte více tuku.

Je to úplně jednoduché: auto vám také nepojede, pokud do něj nenatankujete benzín - a s vaším tělem je to úplně stejné. Propagátoři tohoto tvrdohlavého mýtu se ohánějí tím, že pokud si dáte vydatné kardio na lačný žaludek, vaše tělo začne spalovat rovnou tuky, jenže tak tomu není. Pokud si půjdete například zaběhat na lačný žaludek, jako první sáhne vaše tělo po rychle dostupných cukrech z krevního oběhu a svalů, na tukové buňky, respektive jejich obsah, dojde až mnohem mnohem později. Mnohem pravděpodobnější je varianta, že se dostaví hypoglykémie a dehydratace, což povede k tomu, že budete muset výrazně snížit intenzitu svého tréninku, nebo ho úplně přerušit. Podle odborníků je ideální najíst se přibližně devadesát minut před začátkem tréninku - a volit lehká, snadno stravitelná jídla.

Mýtus: Trénujete na závod! Potom určitě zhubnete!

Trénink na maraton má spoustu benefitů - od zlepšení kondice, až po výdrž - ale zhubnutí k nim nutně patřit nemusí. Jakmile si tělo zvykne na určitý druh pohybu, přestane se mu "bránit" a počet kalorií, které při něm spálíte se začne postupně snižovat. To znamená, že na závod můžete po dlouhodobém tréninku nastupovat skvěle připraveni, ale se stejným počtem kilogramů, s jakým jste začínali trénovat.

Mýtus: Pokud budete dělat dost kardia, můžete sníst, co chcete.

Bylo by to pěkné, ale bohužel to tak absolutně není. Většina lidí stále přeceňuje, kolik kalorií během tréninku spálí, a naopak podceňuje množství kalorií obsažených v jídle, které konzumují. Bohužel cvičením samotným dostatečně nezhubnete, ani nevyrýsujete postavu.