Menu
Úvod  › 

Mýty o jídle, kterým byste měli přestat věřit

Vyhýbáte se vajíčkům a bramborám, protože věříte, že vám zvyšují cholesterol a kazí štíhlou linii? Věříte, že zmražená zelenina se s tou syrovou vůbec nedá srovnat, nebo že nikdy nezhubnete, když budete jíst ovoce? Následujícím mýtům o jídle byste měli už konečně přestat věřit.

Mýtus: Vejce jsou nezdravá.

Je sice pravda, že vejce obsahují značné množství cholesterolu, a právě ten je důvodem jejich špatné zdravotní pověsti. Jenže vědci už dávno opakovanými výzkumy prokázali, že na vaši hladinu cholesterolu mají ve skutečnosti jen minimální vliv. Mnohem spíše byste si měli dávat pozor na potraviny s obsahem nasycených tuků, které hladinu cholesterolu skutečně ovlivňují. Vejce si v rozumné míře klidně můžete vychutnat. Naopak jejich obsah proteinů vám zajistí pocit sytosti a budete mít tak svou váhu lépe pod kontrolou.

Mýtus: Po sacharidech ztloustnete.

Součástí současné hubnoucí a fitness hysterie je i velmi rozšířený mýtus, že k tomu, abyste zhubli, musíte ze svého jídelníčku vyřadit veškeré sacharidy. Jenže nic takového není pravda. Sacharidy jsou nutným zdrojem energie a pokud máte normálně fungovat, rozhodně se bez nich neobejdete. Dávejte si jen pozor, abyste do svého jídelníčku zařadili maximum "chytrých" sacharidů, které se nachází například v celozrném pečivu, ovoci, nebo zelenině. Naopak je žádoucí minimalizovat "prázdné" kilojouly, které vás nezasytí a ukládají se na vašem těle ve formě tukových pneumatik. Sacharidů jako celku se však rozhodně vzdávat nemusíte.

Mýtus: Ovoce nejezte, protože je plné cukru.

Je pravda, že ovoce obsahuje velké množství cukru, ale to v žádném případě neznamená, že byste se ho měli vzdávat. V první řadě obsahuje ovoce fruktózu a nikoli glukózu. Fruktóza se odbourává v játrech, což znaměná, že nezvyšuje hladinu insulinu. Navíc ovoce obsahuje velké množství vlákniny, která zpomaluje trávicí proces a zajistí vám pocit sytosti. O množství vitamínu a minerálů ani nemluvě.

Mýtus: Mražená zelenina není tak zdravá jako čerstvá.

Vyhýbáte se mražené zelenině, protože máte pocit, že se co do zdravosti nemůže nikdy rovnat čerstvé zelenině? Potom děláte velkou chybu. Mražená zelenina obsahuje stejné množství živin - pokud ne více - jako čerstvá. Zelenina se totiž mrazí okamžitě po sklizni a uchová si tak důležité živiny, na rozdíl od té, kterou koupíte syrovou v supermarketech, a která je často nevhodně skladovaná.

Mýtus: Brambory jsou nezdravé.

Brambory jsou obvykle první položkou, kterou lidé na dietě vyřadí ze svého jídelníčku. Jenže ve skutečnosti jsou brambory plné důležitých látek a jsou například výborným zdrojem vlákniny, hořčíku, nebo vitamínu C. Řeč samozřejmě není o smažených hranolcích, ale například o bramborech připravovaných v páře, nebo vařených.