Menu
Úvod  › 

Kojenecké příkrmy: Jak je připravovat doma

Chcete ušetřit, mít kontrolu nad tím, co přesně vaše dítě jí, nebo mu jednoduše dopřát domácí kuchyni. Ať už jsou vaše důvody jakékoli, tady jsou pravidla, kterými byste se měli při přípravě domácích příkrmů řídit.

Jsou dobré, zdravé, jednoduché a levné. Doma vyráběné příkrmy jsou ve všech směrech ideální a rozhodně vašemu dítěti i peněžence poslouží lépe než kupované skleničky. Je však nutné dodržovat určité zásady, abyste svému dítěti dávala skutečně to nejlepší.

Kontrola ingrediencí

Doma vyráběné příkrmy, neboli jídla pro kojence, nejsou jen chutné a levné, ale také jednoduché na přípravu. Pokud ale nechcete svému dítěti uškodit, měli byste v první řadě věnovat pozornost ingrediencím, z nichž příkrmy připravujete. Používejte zásadně jen zdravou, čerstvou zeleninu a ovoce. Nestačí nahnilé nebo plesnivé místo vykrojit, protože plísně už obvykle zasáhnou celý plod (to, že je pouhým okem nevidíte, neznamená, že neexistují).

Na rozdíl od kupovaných skleniček si můžete u domácích příkrmů zvolit skladbu ingrediencí podle toho, co má vaše dítě rádo. Alespoň zpočátku je však nutné všechnu zeleninu připravovat na malém množství vody, maso a žloutek důkladně povařit a pokud vaše dítě snáší problematicky ovoce, můžete povařit i to. Uvařený příkrm vám vydrží v ledničce maximálně dva dny, ale raději jej ještě čerstvý zamrazte (ale pozor! Jednou rozmrazený příkrm musíte okamžitě spotřebovat a nikdy jej nesmíte znovu zmrazit). V mrazáku vám připravený příkrm vydrží až dva měsíce.

Základní recepty

Pokud s příkrmy začínáte, raději podávejte dítěti vařené i ovoce: Jablka, hrušky, švestky, broskve, nebo meruňky oloupejte a pokrájejte na malé kousky. Přidejte tolik vody, aby bylo ovoce ponořené, ale nepřilévejte zbytečně moc vody. Doba vaření se liší podle množství ovoce a vody, ale pohybuje se mezi deseti a třiceti minutami. Vařené ovoce můžete uskladnit v mrazáku, ale rozmixujte ho teprve těsně před podáváním. Pokud si zamrazíte každý druh ovoce zvlášť a rozdělíte například na poloviční porce do malých kelímků, získáte základ pro svačinu, jejíž ingredience si budete moci volit podle momentální chuti. Rozmrazení by mělo být pozvolné, aby se zachovalo co nejvíc živin. Ideální je nechat kelímek nebo skleničku přes noc v chladničce a pak příkrm teprve podávat či ohřát (v případě masa a zeleniny). K ohřívání nepoužívejte mikrovlnou troubu. Stejný postup zvolte i u masozeleninových příkrmů.

Červená řepa, brokolice, květák, celer, kedlubna, ředkvičky, mrkev, salát nebo špenát obsahují velké množství dusičnanů, které mohou dítěti způsobovat potíže. Jejich množství by proto v příkrmech nemělo být příliš velké. Dětem do jednoho roku také nikdy nepodávejte med. Obsahuje botulotoxin, jehož konzumace může mít u dětí dokonce životu nebezpečné následky.

Osvědčené kombinace:

Následujíc kombinace potravin stojí za to v domácích příkrmech vyzkoušet:

- Švestky a hrušky

- Jablka a borůvky

- Banán a meruňky

- Banán a blumy

- Mrkev, brokolice, brambory + drůbeží maso

- Kuřecí maso, brambory, petržel

- Vařený žloutek, květák, brambory

- Ružičková kapusta, krůtí maso, brambory

- Mrkev, jablka, kuřecí maso

- Hovězí maso, brambory, mrkev, petržel