Menu
Úvod  › 

Kocovina: Užitečné tipy, jak se jí vyhnout

Silvestr je tradiční příležitostí, jak si zajistit na novoroční ráno permoníky v hlavě a žaludek na vodě. Zkuste se letos inspirovat tradičními tipy, jak se kocovině vyhnout.

Samozřejmě, že nejlepší radou a značně otřepaným vtipem je doporučení, že nejlepší kocovinovou prevencí je abstinence. Pokud se ale poslední den roku nehodláte alkoholu vyhýbat, nejspíš vám přijdou vhod užitečné tipy, které působí jako účinná prevence:

1. Nesnažte se držet tempo s muži. Ženy mají menší toleranci alkoholu a to i v případě, že jsou stejně vysoké jako muži. Zatímco muž zvládne dva drinky, žena docílí stejného efektu s jedním a půl (žena vážící méně než šedesát kilogramů dokonce jen s jedním).

2. Pijte čirý alkohol. Alkoholické nápoje tmavé barvy obsahují takzvané kongereny, které vám přihrají mnohem horší kocovinu. Příkladem čirého alkoholu je například bílé víno, vodka, či bílý rum. Po červeném víně, tmavém rumu, sherry, či brandy bude vaše kocovina větší, protože obsahují mnohem víc kongerenů, které narušují membrány buněk. Pivo se na pomyslné stupnici nachází přibližně uprostřed, velmi však záleží na tom, jak tmavé je.

3. Potravinová prevence. Je všeobecně známou věcí, že kocovina bude mírnější, pokud se najíte před a během konzumace alkoholu. Tuky a sacharidy zpomalují absorpci alkoholu. Cukry jsou navíc dobrou prevencí před kocovinou.

4. Vodní záchrana. Velkým viníkem kocoviny je dehydratace. Předcházejte kocovině už v průběhu mejdanu. Rozřeďte množství alkoholu v nealkoholických nápojích. Vyhýbejte se však těm s obsahem kofeinu a kyselin. To, zda si můžete dovolit popíjet mezi panáky nasycené nealkoholické nápoje, závisí především na tom, jak odolný máte žaludek. V případě, že máte slabý žaludek, raději bublinky vynechte. Vynikající službu vám prokáže voda, nebo mléko.

5. Dodejte živiny. Konzumace alkoholu vyprázdní vaše zásobárny živin. Snězte něco lehkého, co se snadno tráví a uklidní váš žaludek. Jednou z nejúčinnějších potravin jsou mléčné produkty, které v sobě obsahují množství tuků i bílkovin. Pomůže vám i ovoce a med kvůli vysokému obsahu fruktózy. Mimořádně účinný je i vývar, který tělu nejen dodá živiny, ale pomůže mu překonat i dehydrataci.

6. Dodržujte základní pravidla pití. Nikdy nemíchejte různé druhy alkoholu. Vašemu tělu bude trvat delší dobu, než je rozpozná a metabolizuje. Sycené alkoholické nápoje, jako je šampaňské či perlivé víno vašemu tělu také neprospívají, protože absorpce alkoholu je u nich rychlejší. Pořádnou kocovinu budete mít i po sladkých koktejlech (margarita, piňa colada...), protože sladká chuť maskuje chuť alkoholu a vy jich vypijete mnohem víc než obvykle.

7. Vezměte si vitamíny. I když jejich působení je poněkud sporné, rozhodně užitím vitamínových doplňků nemůžete nic zkazit. Někteří odborníci doporučují, aby si člověk vzal před tím, než začne pít alkohol B-komplex a vitamín C. Rozhodně si však neberte aspirin, který jen podráždí váš žaludek.

8. Načasujte si pití. S pitím alkoholických nápojů byste měli začínat velmi pomalu, aby mělo tělo čas alkohol zpracovávat. Játra dokáží zpracovat pouze dvě čajové lžičky za hodinu, takže k tomu, aby zpracovaly klasického panáka whisky, potřebují játra dospělého člověka přibližně tři hodiny. Z toho důvodu vaši ranní kocovinu významně zhorší všechny alkoholové hry.

9. Pijte ve správný čas. Pokud se opijete v době, kdy jste nemocní, unavení, nebo ve stresu, následky budou mnohem horší. Vaše tělo totiž i bez alkoholu nefunguje správně a alkoholické nápoje zvýší jeho zátěž, se kterou se nedokáže adekvátně vypořádat.