Menu
Úvod  ›   › 

Jíte z hladu, nebo ze stresu?

Přibrali jste v poslední době víc kilo, než je vám milé? Na vině může být skutečnost, že se přecpáváte ze stresu i v době, kdy nemáte hlad.

Už jste si někdy všimli toho, že když jste ve stresu (ať už kvůli práci, nebo kvůli rodinným záležitostem), rapidně stoupá vaše spotřeba čokolády a sladkostí? Zatímco někteří lidé ve stresu ztrácejí chuť k jídlu a mají žaludek na vodě, u jiných apetit naopak stoupá a jídlo v nich mizí závratnou rychlostí. Setrvalý stres se proto může snadno projevit na vaší postavě v podobě značného váhového přírůstku.

Opravdový, nebo imaginární hlad?

Pro jezení ve stresu existuje celá řada důvodů a zdaleka ne všechny příčiny dokázali odborníci už identifikovat. Pravděpodobně nejčastějším důvodem je chybný vzorec naučený už v dětství, kdy se lidé naučili vypořádávat se s negativními emocemi a stresovými situaci právě zvýšeným přísunem kalorií.

Pokud jste vyrůstali v prostředí, kde s jídlem byly spjaty všechny emoční situace (kladné i záporné), potom je pravděpodobné, že tento model budete uplatňovat i v dospělosti. A naopak; jestliže jste si v rámci své rodiny osvojili lepší techniky, jak se vypořádat se stresem, ani v dospělosti nejspíš nesáhnete při stresu po kaloricky vydatném jídle.

Dalším důvodem, proč se lidé ve stresu tak často uchylují k impulsivní konzumaci kalorických potravin, je skutečnost, že stres spouští tvorbu hormonů, které zodpovídají za pocit hladu. Existují důkazy, že produkce určitých hormonů, které zodpovídají za pocit hladu a sytosti, jsou do značné míry ovlivňovány stresem a množstvím spánku. To je také, podle vědců, důvod, proč se někteří lidé ve stresu automaticky uchylují k impulsivnímu jídlu.

Změňte návyky

Impulsivní jídlo ve stresu je emocionálním aktem, který se navíc postupem času zautomatizuje. Pokaždé, když ve stresu sáhnete po čokoládě, se zvyšuje pravděpodobnost, že příště budete svou situaci řešit stejně a postupem času se z toho stane zvyk. A jedinou účinnou metodou, jak změnit jeden zvyk, je nahradit ho druhým.

Příště, až zase budete po hádce, nebo po náročné pracovní schůzce, mířit k ledničce, dejte si čas na rozmyšlenou. Zastavte se, sedněte si, zhluboka dýchejte a snažte si uvědomit, co se vlastně stalo a jestli je váš hlad skutečný, nebo jím jen řešíte náročnou situaci. Budete překvapeni, jak často zjistíte, že hlad v podstatě vůbec nemáte, ale jde pouze o škodlivý zvyk Jakmile se naučíte, o svých chutích na čokoládu a podobné pochoutky přemýšlet, jste na nejlepší cestě k nápravě.

Najděte alternativy

Pokud se naučíte zvládat stres, zvládnete mnohem lépe i svou impulsivní konzumaci kalorických potravin. Zkuste využít následující tipy:

Cvičte: Pravidelné cvičení pomáhá předcházet stresu. Pomůže vám i v případě, že už ve stresu jste, protože s jeho pomocí korigujete emoce a spálíte kalorie místo toho, abyste je skladovali. Místo toho, abyste běželi do ledničky, si proto nazujte tenisky a jděte běhat.

Dejte si pauzu: Pokud se dostanete do stresující situaci, snažte se na ní podívat s nadhledem a odstupem. Přemýšlíte o ní s úzkostí a obavami? Pokuste se ji zlehčit a podívat se na ni z lepšího úhlu.

Myslete pozitivně: Pozitivní myšlení je základ úspěchu. Pravděpodobnost, že se vám podaří zvládnout úkol, když tomu nevěříte ani vy sami, je skutečně mizivá.