Menu
Úvod  › 

Jídelníček batolete: Co vaše dítě potřebuje

Co neustále vařit batoleti a jak by měl vypadat jeho jídelníček, aby dostalo všechno, co potřebuje? Čtěte, jak by měl vypadat ideální jídelníček v jednotlivých měsících.

Věk: 12 až 18 měsíců

Co může jíst

Plnotučné mléko

Další mléčné produkty (měkký sýr, plnotučný jogurt, nebo cottage sýr)

Cereálie (rýži, obilniny, ovesné vločky)

Těstoviny

Nové ovoce: melouny, meruňky, grepy (teď už může citrusové plody)

Nová zelenina: Brokolice, květák

Proteiny: Vejce, drůbeží maso, ryby, fazole, hovězí maso)

Citrusové plody

V tomto věku může i med

Kolik za den

2 až 3 porce denně mléčných výrobků (1 porce = šálek mléka, nebo například ½ šálku jogurtu nebo cottage sýra)

4 až 6 porcí cereálií nebo jiných obilnin (1 porce = ¼ šálku cereálií, ¼ šálku těstovin nebo rýže, ¼ až ½ plátku chleba, nebo bagety)

¼ až ½ šálku ovoce

¼ až ½ šálku zeleniny

2 porce proteinů (1 porce = 2 polévkové lžíce nasekaného masa, 1 vejce, ¼ šálku vařených fazolí)

Tipy pro rodiče:

Nechte dítě objevovat nová jídla, ale se zavedením nové potraviny čekejte vždy minimálně tři dny, abyste se ujistili, že vaše dítě není alergické.

Věk: 18 až 24 měsíců

Co může jíst

Plnotučné mléko

Další mléčné produkty (měkký sýr, tvrdý sýr, plnotučný jogurt, nebo cottage sýr, pudink)

Cereálie (rýži, obilniny, ovesné vločky)

Těstoviny

Ovoce: vařené, konzervované, nebo čerstvé (jablka, banány, broskve, jahody, hrušky, třešně, hroznové víno, švestky, pomeranče a grepy)

Měkké sušené ovoce (pozor na nebezpečí udušení), jako jsou jablka, meruňky, broskve, hrušky, datle, švestky, nebo hrozinky)

Zeleninu vařenou, nebo dušenou (mrkev, zelené fazole, květák, brokolici, sladké brambory, brambory, hrášek)

Proteiny (vejce, hovězí a drůbeží maso, ryby, tofu, fazole)

Ovocné a zeleninové šťávy

Kolik za den

2 až 3 porce mléčných výrobků (1 porce = ½ šálku mléka, 1/3 až ½ šálku jogurtu, nebo cottage, ¼ šálku pudinku)

6 porcí cereálií (1 porce = ¼ šálku cereálií, ¼ šálku těstovin nebo rýže, ¼ až ½ plátku chleba, nebo bagety)

2 až 3 porce ovoce (1 porce = ¼ šálku vařeného nebo konzervovaného, ½ kousku čerstvého, 1/8 šálku sušeného, ¼ až ½ šálku džusu)

2 až 3 porce zeleniny (1 porce = 1 až 2 polévkové lžíce)

2 porce proteinů (1 porce = 2 polévkové lžíce, 1 vejce, ¼ šálku tofu nebo vařených fazolí)

Věk: 24 až 36 měsíců

Co může jíst

Nízkotučné mléko

Další mléčné výrobky (sýry, nízkotučný jogurt, cottage, pudink)

Cereálie (rýži, obilniny, ovesné vločky)

Těstoviny

Ovoce: vařené, konzervované, nebo čerstvé (jablka, banány, broskve, jahody, hrušky, třešně, hroznové víno, švestky, pomeranče a grepy)

Sušené ovoce je potřeba vybírat stále dostatečné měkké, aby se jím dítě nemohlo udusit

Zelenina vařená nebo dušená

Proteiny (vejce, hovězí a drůbeží maso, ryby, tofu, fazole)

Ovocné a zeleninové šťávy

Kolik za den

2 až 3 porce mléčných výrobků (1 porce = ½ šálku mléka, 1/3 až ½ šálku jogurtu, nebo cottage, ¼ šálku pudinku)

6 porcí cereálií (1 porce = ¼ šálku cereálií, ¼ šálku těstovin nebo rýže, ¼ až ½ plátku chleba, nebo bagety)

2 až 3 porce ovoce (1 porce = ¼ šálku vařeného nebo konzervovaného, ½ kousku čerstvého,

1/8 šálku sušeného, ¼ až ½ šálku džusu)

2 až 3 porce zeleniny (1 porce = 1 až 2 polévkové lžíce)

2 porce proteinů (1 porce = 2 polévkové lžíce, 1 vejce, ¼ šálku tofu nebo vařených fazolí)

Tipy pro rodiče:

V tomto věku se vám může zdát, že dítě jí menší porce než před tím, to je však zcela normální.