Menu
Úvod  › 

19 jednoduchých zvyků, které vám mohou změnit život

Vědecky podložená osobní zkušenost potvrzuje, že i malé krůčky nás dovedou k velkým výsledkům, stačí je jen neustále udržovat. Vytvořit si nový zvyk, který nám změní život, je velice obtížné, ale docela malý? To nic není.

Mluvíme o Foggově metodě – cestě, jak z malých, specifických zvyků vytvořit velké změny k lepšímu.

Uvádíme 19 drobných návyků, které lze bez potíží zakomponovat do každodenního života. Na první pohled nevypadají nic moc, ale pokud je budete skutečně dodržovat, mohou vyřešit vaše problémy s nedostatek energie, kondicí, vztahy, prací, komunitou a prostředím okolo vás a to ve velkém stylu.

Zvyky pro zlepšení fyzického zdraví

Vypijte sklenici čisté vody jako první věc, co ráno uděláte. Obvykle hrubě zanedbáváme náš pitný režim a málokdy do sebe skutečně dostane množství vody, které potřebuje. Přes den býváme příliš zaneprázdnění, než abychom přemýšleli nad tím, jestli jsme dostatečně pili. Nechte si na stole připravenou sklenici vody na ráno, ať ji vidíte. Nebo si přes noc můžete připravit nádobu s ledem a vodou, která vás po probuzení příjemně osvěží. Spláchněte ze sebe všechny toxiny a probuďte svůj organizmus.

Sklenice vody v rukou dítěte a dospělého

Pravidelně pijte!

Zaparkujte co nejdál od vašeho domu. Snažte se za den udělat co nejvíce kroků, hýbejte se a nepovažujte údajný nedostatek času za výmluvu, vy ho vždycky máte, když chcete. I tak jednoduchá věc, jako delší procházka od auta ke dveřím může pomoct vašemu tělu zvládnout dlouhou pracovní dobu v sedě za stolem.

Ke každému jídlu přidejte syrovou zeleninu a ovoce. Čerstvý zelený salát, plátek melounu, pár borůvek a několik kousků mrkve – nejen, že do sebe dostanete nějaké ty živiny, ale hlavně vlákninu, která může vašemu tělu pomoct i se snížením váhy. Díky ní dokáží játra lépe rozkládat a zpracovávat tuky, což vás udrží méně hladové a víc energické.

Alespoň jednou za hodinu se na chvíli postavte a protáhněte. Připomeňte si to třeba budíkem na mobilu nebo poznámkou na počítači. Sezení po delší dobu škodí nejen vašemu tělu, ale i mozku. Občas zkrátka potřebujete pauzu jak mentální, tak fyzickou a nemusí se hned jednat o náročný tělesný výkon. Jen se na chvíli zastavte, když vám začne pípat budík, postavte se, zhluboka se nadechněte, natáhněte ruce nad hlavu, dotkněte se svých palců a trochu zakružte rameny.

Všude s sebou mějte malý pytlík oříšků či tyčinku sušeného hovězího. Jídlo bohaté na proteiny vám pomůže od hladu a nepříjemného popudu koupit si a sníst cokoliv, co je zrovna v dohledu, ať už to má jakoukoliv kalorickou hodnotu. Pokud do sebe dostanete o něco více proteinů, než obvykle, podpoříte tím svůj metabolismus a růst svalové hmoty.

Lískové oříšky pro lepší život

Lískové oříšky pro lepší náladu. Autor: JarekGrafik

Zvyky pro lepší psychické zdraví

Ptejte se otevřeně. Místo toho, abyste vychrlili otázky, které potvrdí váš vlastní názor, ptejte se v širším rozsahu. Vyhněte se jednoduchým odpovědím „ano“ či „ne“. Zkuste se ptát stylem: „Co si myslíte o…?“ nebo „Jak byste udělal tohle…?“ Naslouchejte tak, jako kdybyste se od toho druhého chtěli naučit co nejvíce. Rozšíříte tak své obzory a dokážete navodit lepší a hlavně smysluplnější konverzaci s ostatními, která rozvíjí vaši empatii. Udržujte vlastní problémy pod kontrolou, najděte si nové přátele a objevte nové způsoby, jak přistupovat k životu. Představte si, jakou moudrost dokážete nashromáždit za pět let, pokud povedete alespoň jednu takovou konverzaci týdně.

Alespoň pár minut každý den si jen tak tiše sedněte. Nemusíme to nazývat meditací, to by mohlo být matoucí, nikdo po vás nevyžaduje turecký sed ani zavřené oči. Váš mozek může pracovat rychlostí kilometrů za sekundu, myšlenky nechte rozletět do všech stran, kam se jim zlíbí. Jen chvíli pohodlně seďte, nic neříkejte a dýchejte.

Na konci každého dne si urovnejte všechno, co vám běží hlavou. Není to nic jako deníček nebo plán věcí, co udělat, jen si nechte u postele zápisníček a dejte si pár minut na zapsaní všeho, co se vám honí hlavou těsně před tím, než jdete spát. Nikdy to dodatečně neupravujte, vypusťte to všechno ven, nemusí to mít hlavu ani patu. Ani vám to nemusí dávat smysl. Podle studií zabraňuje tento typ zapisování úzkostem a depresím. Alternativně můžete použít nějaké zvukové zařízení a říct své myšlenky do mikrofonu.

Ve stresových situacích si opakujte vlastní mantru. Cokoliv, co vás uklidňuje a připomene vám to důležité věci ve vašem životě. Je to jednoduchý způsob jak naučit vás mozek vyrovnávat se se stresem. Místo toho, abyste mu dovolili dostat vás do panického módu, opakujte si svou mantru a dejte svému mozku najevo, že je to dobré. Několik příkladů – O nic nejde. Jsem silnější, než si myslím. Nebude to trvat věčně. Dokážu se naučit cokoliv chci a kdykoliv chci. Nejsem nikdy sám. V tom je svoboda. Když mám zodpovědnost, mám moc.

Zvyky pro lepší produktivitu v práci

Předstírejte, že jste svůj vlastní hrdina. Pokud čelíte nějaké výzvě, jako je třeba náročný projekt, nové místo nebo důležité setkání, vzpomeňte si na nějakého hrdinu ve své kariéře. Zeptejte se sami sebe, jak by tuto situaci zvládl, jestli by měl strach nebo by zůstal klidný. Teď si představte sami sebe dělat přesně to, co si myslíte, že by udělal váš hrdina. Pomůže vám to rozpoznat, co je správné, odstraní to pochyby a shazování sebe sama.

Na konci pracovního dne si udělejte pětiminutové shrnutí. Než odejdete, dejte si pár minut a sepište v rychlosti všechno, čeho jste za ten den dosáhli, čeho naopak ne a v co jste doufali, případně co vám v tom zabránilo. Nevyčítejte si svá selhání, jen se snažte přijít na to, co je zavinilo. Všimněte si toho, co všechno jste dokázali. Tento způsob shrnutí pomůže vašemu mozku soustředit se na pozitiva a vyhnout se věcem, které vás rozptylují nebo zdržují od produktivní práce.

Alespoň na jeden dlouhý časový úsek za den vypněte všechna upozornění. Náš mozek není uzpůsoben na to, aby často přepínal mezi jednotlivými úkoly. I obyčejné pípnutí, že přišel email či zpráva, byť naprosto nedůležitá, může způsobit ztrátu až 40% pracovního času. Opravdu to stojí za to? Jen v případě, že máte před sebou dlouhé nekonečno - a my víme, že nemáte. Udělejte tedy sobě i své kariéře laskavost a ztište si všechna upozornění na alespoň 2 až 4 hodiny denně.

Na všechna pozvání odpovídejte „Podívám se do kalendáře.“ Než odpovíte, zastavte se včas, ať už chcete říct cokoliv. Možná je příliš brzy říct ne. Nebo jen nikomu nechcete ublížit a se vším souhlasíte, až se kompletně zahltíte prací. Dejte si načas a ohodnoťte každou příležitost, jestli vám za to stojí. Místo unáhlené odpovědi jen řekněte, že se ještě ozvete. Zkontrolujte kalendář, stanovte si priority a rozhodněte se, co stojí za to vměstnat do vašeho programu.

Na 5 minut denně si zkuste představit své kariérní cíle a cestu k nim. Jedná se o typ pozitivní vizualizace. To, že vidíte konečný výsledek sice neznamená, že se k němu dostanete, pokud si však představíte, jak toho dosáhnete,motivujete se ke skutečnému plnění svých cílů.

Ideje, plány a akce

Máte idei? Máte plán? Jděte do akce! Autor: Geralt

Zvyky pro lepší mezilidské vztahy

Zavolejte či napište rodině a přátelům alespoň jednou denně. V dnešní době je velice jednoduché zůstat s lidmi v kontaktu, je ale snadné spadnout do toho, že budete udržovat vztahy jen s těmi, se kterými pracujete. Udržujte vztahy s přáteli a rodinnými příslušníky, kterých si vážíte. Investice do vztahu vám zabere jen pár minut. Silná síť lidí, kteří stojí vždy při vás, je však k nezaplacení.

Zakončete svůj den tím, že někoho povzbudíte nebo mu poděkujete. Tohle je přesně typ jednoduchého návyku, který může dlouhodobě pomoct při udržení vztahu. Než se odeberete ke spánku, dejte své drahé polovičce najevo, že si ji vážíte. Nemusí to být bůhvíjak komplexní sdělení, „Jsem s tebou rád/a,“ nebo „Děkuji, že jsi tu pro mě,“ docela postačí. Pokud nejste momentálně ve vztahu, poděkujte sami sobě. Zní to šíleně, ale pomůže vám to vybudovat důvěru v sami sebe a udrží vás to od cesty k depresím.

Zastavte se, než lidem odpovíte. Naučte se dobře naslouchat a chvíli si promyslet odpověď, jakmile druhá osoba přestane mluvit. Je to důkaz toho, že berete vážně to, co vám říká a vašim slovům a názorům to dodá váhu. V napjaté situace pamatujte na pravidlo pěti sekund, než vybuchnete a zničíte si vztah, kterého si vážíte.

Zvyky pro budování lepší komunity a životního prostředí

Trochu se projděte po své ulici s pytlem na odpadky a párem gumových rukavicí. Pokud z této činnosti uděláte alespoň týdenní rituál, pomůže vám to více přemýšlet nad tím, jak vnímáte svoje prostředí. Nikdy nevíte, jak tím ovlivníte lidi okolo sebe. Někdy stačí jeden člověk, který chce něco změnit, aby chtěli i ostatní.

Zastavte se a pozdravte své sousedy. Pokývnutí či úsměv nestačí. Zabere vám to jen chviličku, vytvořit přátelštější komunitu okolo sebe. Kdo ví, možná zjistíte, že máte hodně společného, pokud si chvíli popovídáte.