Menu
Úvod  › 

Jaké je vaše body image?

Umíte mít rádi své tělo, nebo jej nesnášíte a nejraději byste ho vyměnili? Body image, nebo vztah k vlastnímu tělu, určuje mimo jiné i to, jak se ke svému tělu chováme a v důsledku i to, jak vypadáme. Jaké je tedy vaše body image?

Zkuste si upřímně odpovědět na otázku, zda máte své tělo rádi. Pokud jste jako většina lidí, nejspíš odpovíte, že máte například celkem hezké prsty na rukou, ale ta pneumatika kolem břicha a povolený zadek jsou skutečná tragédie. Jenže pozitivní body image znamená, že se cítíte dobře ve své kůži a takoví, jací právě teď jste, bez ohledu na to, jestli se vám někde rýsuje špek, celulitida, nebo byste potřebovali zpevnit paže.

Co je body image?

Zjednodušeně se dá říci, že body image je souhrn odpovědí na následující otázky:

Jste spokojeni s tím, jak vypadáte?

Jak vidíte sami sebe?

Jak si myslíte, že vás vidí ostatní?

Jaké máte pocity ohledně svého vlastního těla?

Podle psychologů je body image ovlivněno mnohem víc naším sebevědomím než aktuálním vzhledem. Představte si následující situaci: zkoušíte si v obchodě nové džíny a i když se vám líbí, váš doprovod se vyjádří nelichotivě o tom, jak v nich vypadají vaše stehna. Pokud máte dostatečné sebevědomí, je vám upřímně lhostejné, co si o tom kdo myslí, a stejně si je koupíte. Jestliže si však nejste jistí sami sebou, poslední, co můžete potřebovat, jsou džíny, které vám dělají tlustá stehna. Raději je odložíte a koupíte si ty, o kterých se váš doprovod domnívá, že vám sluší víc.

Jak jste na tom?

Většina lidí na tom není s vlastním body image nijak zvlášť dobře a svá těla nemají rádi. Co hůř; spousta lidí své tělo nevědomky trestá za to, že není takové, jaké by si představovali. Není vám náhodou povědomá některá z následujících situací?

Vyhýbáte se jídlu.

Nedokážete si vychutnat jídlo se vším všudy a místo toho se trápíte, co byste měli nebo neměli jíst.

Neustále se zabýváte tím, jestli cvičíte dost nebo málo a tyto obavy převáží vaši radost z pohybu.

Téměř pořád se snažíte hubnout, nebo přímo držíte diety.

Je pro vás důležitější to, jak vypadáte, než to, jestli jste zdraví.

Pokud jste se poznali alespoň v jednom z uvedených bodů, můžete o sobě říci, že máte problém s body image a nemáte rádi své vlastní tělo.

Vybudujte si zdravé body image

Vybudování si zdravého body image je práce na dlouhodobý úvazek. Už proto, že vás každodenně bombardují média fotkami a záběry vypracovaných (a retušovaných) těl celebrit a neustále nás nutí, abychom se s nimi srovnávali. Přesto však nejde o nemožný úkol:

V první řadě na sobě přestaňte hledat chyby a zabývat se detaily. Pokud se budete zabývat neustále svými vadami, jediné čeho dosáhnete, bude úzkost z toho, že nejste dokonalí. Pokuste se vnímat své tělo jako celek a soustřeďte se na to, co na sobě máte rádi. Zkuste pomalu přejít místnost a uvědomit si, jak se vaše tělo pohybuje. Pohupující se ruce, pohyb vašich nohou vám dovolí ocenit sílu a ohebnost těla.

Jídlo není váš nepřítel a je načase uvědomit si, že pravidelné a zdravé stravování vám naopak v boji proti přebytečným kilogramům pomůže. Začněte úklidem své spíže a kuchyně, ze které vyházíte všechny potraviny, které do zdravého jídelníčku nepatří a zbytečně vás svádějí. Nahraďte je jejich zdravou variantou, po které budete moci sáhnout, kdykoli pocítíte hlad.

Snažte se být realističtí. Nikdy na světě není dokonalý, dokonce ani modelové a modelky, kterým finální podobu těla dotváří počítač. Skutečný svět však nemá s Hollywoodem nic společného. Dejte si čas, posaďte se někam na veřejnost a dívejte se pozorně na lidi, kteří kolem vás budou chodit. Zjistíte, že dokonalou postavu z nich nemá ani jediný. Je tedy nesmysl snažit se docílit jí u sebe.

Naplňte svůj šatník oblečením, ve kterém se cítíte dobře a máte pocit, že vám sluší. Vykašlete se na módní výstřelky z posledních kolekcí, ty vám lepší pocit z vašeho těla nepřičarují.

Ať se vám to líbí nebo ne, je prokázané, že lidé, kteří pravidelně cvičí, mají vyšší sebevědomí. Cvičením si vybudujete sebedůvěru a naučíte se ocenit své tělo. Zkuste do svého týdenního programu zařadit alespoň třikrát pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a těšit.