Menu
Úvod  › 

Jak zkrotit svou chuť k jídlu

Snažíte se neúspěšně hubnout a omezit svůj příjem kalorií, ale pořád se to nedaří. Vyzkoušejte naše strategie, které vám pomohou zkrotit vaše chutě.

Ve světě, kde je dostupné v podstatě jakékoli jídlo a jeho složení i kalorická hodnota nejsou zcela jasné, stačí přidat do jídelníčku jen několik nenápadných položek a rázem se zvýší denní příjem kalorií třeba i o polovinu. Omezit jídlo však není nic jednoduchého.

Pokud vaše dosavadní snaha selhala, mohl by vás utěšit názor psychologů, kteří tvrdí, že pevná vůle funguje v podstatě jako sval, takže čím víc ji posilujete, tím víc se zvětšuje. Následující čtyři taktiky by vám měly v omezování jídla pomoci.

Jezte méně a častěji

Cíl: Dostat hlad pod kontrolu

Proč to funguje: Pokud máte mezi jednotlivými jídly příliš velké prodlevy, klesne vám hladina krevního cukru. Potom je mnohem pravděpodobnější, že se přejíte, až se znovu najíte. Jestliže si dáte malou porci každé tři až pět hodin, krevní cukr bude v rovnováze a nebudete mít tendenci k přejídání.

Jezte druhou rukou

Cíl: Rozptýlení

Proč to funguje: Jakmile začnete při jídle používat ruku, kterou normálně nejíte, automaticky se tak zpomalí tempo jídla a přinutí vás to zaměřit se na konzumované jídlo. Přesně to jsou dva faktory, které přispívají ke snížení kalorického příjmu. Navíc si tak budete tříbit silnou vůli. Kromě toho si procvičíte mozek, protože ho donutíte dělat věci jinak, než je zvyklý.

Pravidelně se važte

Cíl: Monitoring

Proč to funguje: Jen málo věcí vám bude připomínat, jak se váš cíl blíží nebo vzdaluje, tak dokonale, jako čísla na osobní váze. Pokud se budete pravidelně vážit, zaznamenáte případný váhový přírůstek hned a budete s ním moci okamžitě zatočit. To potvrzují i závěry výzkumu provedeného na University of Minnesota, který analyzoval téměř dva tisíce lidí, jimž se podařilo úspěšně zhubnout. Čtyřicet procent z nich se vážilo denně nebo nejméně jednou týdně. Nezapomínejte však, že váha se může měnit v průběhu měsíce podle hormonálního cyklu, zadržování vody a podobně.

Nakrmte svou duši

Cíl: Ovládnutí emocí

Proč to funguje: Psychologové tvrdí, že téměř tři čtvrtiny lidí, kteří se přejídají, se cítí frustrováno nebo v depresi. Pokud si uděláte pořádek ve svých citech a emocích, možná zjistíte, že už nepociťujete touhu po obrovských porcích a obejdete se i bez tabulek čokolády. Zkuste klidně navštívit psychologa, není ostuda nechat si pomoci.