Menu
Úvod  ›   › 

Jak vzhled ovlivní vaši kariéru

Připadá vám, že vzhled je prchavou záležitostí, která v podstatě nemá žádnou cenu? Omyl. Čtěte, jak váš vzhled může ovlivnit zaměstnání, kariéru i váš život.

Toto téma rozvířil nedávný případ, jehož hlavní aktérkou byla Debrahlee Lorenzana. Třiatřicetiletá žena zažalovala Citibank za to, že ji propustili. Oficiálním důvodem výpovědi totiž bylo tvrzení, že se obléká příliš sexy. Jinou věcí je, že dotyčná dáma je posedlá plastickou chirurgií, několik zákroků podstoupila a v televizní talkshow prohlásila, že plastické operace jsou tím nejlepším, co jí v životě potkalo. Nicméně díky ní se stalo velmi žhavým téma, do jaké míry vzhled ovlivňuje váš život.

Přirozeně ne všichni zaměstnavatelé udělají takovou školáckou chybu, ale není žádným tajemstvím, že současná kultura je na vzhled velmi orientovaná. Ekonomové už dávno ví o tom, že hezcí lidé jsou zvýhodňováni a jejich okolí má tendenci přeceňovat jejich pracovní výkony a schopnosti. Například atraktivní muži vydělávají v průměru o pět procent více než jejich méně atraktivní kolegové. Hezcí lidé jsou oblíbenější a užívají si více pozornosti od učitelů, šéfů a nadřízených obecně. Dokonce je prokázané, že i malá miminka zírají mnohem déle na atraktivní obličeje.

Ekonom Daniel Hamermesh spočítal, že dobře vypadající muž si za svou kariéru vydělá o dvě stě padesát tisíc dolarů více než jeho neatraktivní kolegové. Podle Amerivan Society of Plastic Surgeons zase třináct procent žen a deset procent mužů podstupuje plastickou operaci, aby si vylepšili své postavení v práci.

Magazín Newsweek si na téma vzhledu a jeho vlivu na kariéru nechal zpracovat zvláštní výzkum. Vycházel z předpokladu, že v současné době, kdy si firmy spoustu odborníků pouze pronajímají, při jejich výběru zohledňují vzhled víc než kdykoli předtím. Výzkumu se zúčastnilo víc než tisíc osob zaregistrovaných u personálních agentur. Mezi nimi bylo víc než dvě stě managerů a konzultantů, ale i nekvalifikovaní lidé. Potvrdilo se, že vzhled je skutečně velmi podstatným faktorem při žádání o práci.

Sedmapadesát procent manažerů, kteří měli dobrou kvalifikaci, ale nebyli příliš atraktivní, mělo velký problém s nalezením práce. Z tohoto pohledu na tom byli mnohem lépe méně kvalifikovaní ale atraktivní. Zvýhodnění byli ti, kteří se na přijímací pohovor pečlivě oblékli a přišli ve značkovém oblečení. Tento faktor byl při pohovoru dokonce důležitější než dosažené vzdělání nebo profesní zkušenosti.