Menu
Úvod  › 

Jak vybudovat svalovou hmotu

Otázka budování svalové hmoty je z větší části záležitostí mužů. Je pravdou, že i ženy si už dnes zakládají na hezkém a vysportovaném těle, ale těm jde většinou o zpevnění než hroudy na rukou. Ovšem muži svalnatým rukou, nohám a buchtám na břiše přikládají velkou váhu. Nezřídka jim to přidá na sebevědomí. Odpověď na tuto otázku je poměrně snadná, ale většinu z vás asi neuspokojí.

Svaly se budují nejen v posilovně, ale i kuchyni. Budování svalové hmoty je rovněž otázkou výdrže. Určitě se tak nestane za měsíc či dva, když pomineme steroidy a jiné preparáty. Budeme-li se bavit o klasických suplemetech, potravinách a cvičení trvá vybudovat svalovou hmotu několik měsíců, někomu i let v závislosti na tom, jaký je typ.

Vhodný jídelníček

Chcete-li vybudovat svalovou hmotu, pak je vedle pravidelného a správně sestaveného tréninku důležitá optimální strava. Jídlo by mělo být bohaté na všechny živiny, které jsou potřeba pro růst svalů. Ať už se jedná o dynamický, intenzivní či laktátový trénink, vždy musí mít tělo dostatek živin a energie. Zdravé stravování se skládá ze třech základních jídel a svačinek. Tedy snídaně, oběd a večeře - ovšem mezi tím následují svačinky. Výjimkou není ani druhá večeře, kdy se může jednat o bílý jogurt či hrst ořechů. To záleží, kdy cvičíte a v kolik hodin chodíte spát. Mimo to i spánek hraje v růstu svalů důležitou roli.

Sacharidy a bílkoviny

Hodnotné bílkoviny i sacharidy jsou důležitými stavebními kameny při formování postavy a viditelného růstu svalové hmoty. Nejpřínosnější jsou snadno stravitelné bílkoviny a bílkoviny s obsahem leucinu. Zdrojem bílkovin jsou mléčné výrobky, ryby, maso, vejce. Sacharidy, které jsou rovněž nezbytné, se nachází například v luštěninách, rýži, bramborách, ovesných vločkách, ovoci, zelenině, tmavém pečivu. Pokud vás nebaví přímo odměřovat a vážit každé jídlo, zjistěte si alespoň cca doporučené množství určitých potravin. Pro růst svalů je vhodné přijímat na 1 kg tělesné hmotnosti 2 g vysoce hodnotné bílkoviny. Jídlo se vyplatí předem plánovat a vyhněte se rychlým občerstvením a polotovarům, které obsahují většinou hodně cukrů a nasycených mastných kyselin.