Menu
Úvod  › 

Jak spát lépe v letním vedru

Vedro, vysoká vlhkost, hluk a světlo do noci. To všechno znepříjemňuje spánek v létě. Máme tipy, které vám pomohou v letních nocích lépe spát.

Typická situace: V sedm ráno máte důležitou obchodní schůzku a jestli někdy skutečně záleží na tom, abyste byli absolutně ve formě, je to právě teď. Jdete proto dřív do postele, abyste se dost vyspali a byli jste ráno svěží. Nicméně kombinace vedra, vlkosti, hluku a pozdního stmívání je vražedná a vy se jen převalujete, nemůžete zabrat a neustále se budíte. Ráno potom máte pocit, že jste celou noc místo spánku skládali uhlí. Spánek v horkém létě vám zpříjemní následující tipy:

Problém č. 1: Vedro

Vedro a vysoká vlhkost vzduchu jsou hlavními překážky letního spánku. Pokud vás ničí letní vedro, pořiďte si před okna ložnice markýzy, které budou clonit a bránit slunci, aby vyhřívalo místnost na neúnosnou teplotu. Ačkoli se vám to může jevit jako pouhý detail, markýzy dokáží v létě snížit teplotu v pokoji až o několik stupňů.

Přes den nechávejte okna i balkónové dveře důkladně uzavřené, aby teplo nemohlo dovnitř a byt se zbytečně nevyhříval. O to více je však otevřete v noci, kdy bude dovnitř proudit chladnější vzduch. Pokud vlastníte přenosný větrák, můžete před něj postavit plastovou krabici s ledem a užít si tak chladnějšího vzduchu. Stejnou službu vám prokáže i prostěradlo namočené ve studené vodě, které pověsíte před ventilátor.

Před tím, než jdete do postele, si dopřejte studenou sprchu. Vodu z těla nechte jen okapat, ale nevysušujte ji. Voda, odpařující se z povrchu těla, ho tak ochlazuje a usnadní vám spánek. Při skutečně velkém vedru vám pomohou bavlněné ponožky namočené do studené vody, které si před usnutím natáhnete na nohy. Samozřejmostí by měl být spánek "naostro."

Problém č. 2: Hluk

Dalším obvyklým problémem letních nocí je hluk pocházející z nesčetných mejdanů, grilovaček a podobných akcí. V tomto případě musíte volit mezi tím, zda je pro vás větším problémem vedro nebo hluk. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu, zavřete důkladně okna.

Kupte si špunty do uší, které hluk utlumí. Někdy také pomůže, pokud si v ložnici pustíte potichu hudbu, na kterou se vaše uši soustředí a přestanete tak hluk zvenčí vnímat jako rušivý.

Problém č. 3: Světlo

Dlouhé dni a krátké noci jsou další překážkou letního spánku. Bez žaluzií, rolet, či nepropustných závěsů se v letních nocích rozhodně neobejdete. Snažte se eliminovat jakékoli zdroje světla, ať už pochází například od monitoru počítače, nebo zářivek. Lidé například často podceňují rušivý vliv televize umístěné v ložnici.

Okamžitě po probuzení rozhrňte závěsy a pusťte dovnitř denní světlo, abyste nemátli své biorytmy a lépe procitli. Při spaní vám také může pomoci maska na oči, která redukuje přísun světla.