Menu
Úvod  › 

Jak si poradit s předvánočním stresem

Advent a následné svátky by měly být nejpohodovější částí roku, ale mnoha lidem přináší spíše stres než pocit klidu a míru. Nakupování, pečení, zdobení, úklid a do toho běžné každodenní povinnosti mohou vést - zejména u žen - k vyčerpanosti, únavě a dokonce až k depresi. Ale dá se tomu vyhnout. Stačí několik jednoduchých tipů, abyste se hned cítili lépe.

Nepřekračujte rozpočet

Není divu, že jednou z hlavních příčin předvánočního stresu jsou peníze. (Jak bojovat se stresem o Vánocích.) V posledních letech si spousta lidí nemůže dovolit takový rozpočet jako před krizí. Nastavte si limit výdajů a držte se ho. Zkuste se vyhnout půjčkám - a následným dluhům, které se pak mohou táhnout ještě příští rok. Vaše blízké potěší i nenákladné dárky, hlavně, když budou od srdce.

Držte se při zemi

Držte předvánoční očekávání na uzdě. Místo snahy o “dokonalé” strávení svátků se spíše zaměřte na relaxaci a zábavu. Máte-li na svém seznamu úkolů hromady položek a nemáte čas, rozhodněte se pro ty, které jsou pro vás a vaši rodinu opravdu důležité a zbytek klidně vyškrtněte.

Vánoční ozdoba - svítící hvězda

Plánujte a delegujte

Rozdělte si dané úkoly na jednotlivé dny, každý udělejte trochu práce a neodkládejte to. Některé povinnosti přesuňte i na ostatní členy rodiny. Např. pokud chystáte rodinnou večeři, někdo může přinést některé suroviny, někdo udělat dezert, děti mohou prostřít stůl apod.

Naučte se říct ne

Jestliže vám přišla spousta pozvánek na večírky a návštěvy, zdvořile odmítněte ty, které pro vás nejsou tak důležité a můžete na nich chybět. Když si toho naložíte moc, budete se o to více stresovat. Ostatní běžné aktivity dělejte tak jako normálně - narušení denního režimu může být náročné také pro děti.

Najděte si čas na odpočinek

Stres se jak známo podepisuje rovněž na zdraví, takže jakmile budete mít potřebu, odpočiňte si. Stačí pár stránek knihy, šálek čaje, perličková koupel nebo krátké zdřímnutí.

Pečujte o sebe

Nezanedbávejte zdravý životní styl jen proto, že je předvánoční shon. Pravidelné cvičení vás zbaví kil z ochutnávání připravovaného cukroví, zlepšuje náladu a pomáhá zahnat stres. Nepřehánějte to se sladkostmi a zaměřujte se na lehká, ale výživná jídla a nepodceňujte dostatek spánku.

Nepřetvařujte se

Bohužel advent a svátky mohou být někdy těžké a ne zrovna radostné i z jiných a vážnějších důvodů, než běžný shon. Pokud se k němu přidala ztráta zaměstnání, rozvod, nedávné úmrtí či vážná nemoc v rodině nebo jiný nepříjemný životní zlom, neostýchejte si popovídat s někým blízkým, komu věříte a kdo vám pomůže získat opět pozitivnější pohled.

Pro některé lidi, zvláště osamělé, bývají svátky dokonce nejdepresivnější období roku - v případě potřeby se nebojte vyhledat odbornou pomoc.

Darujte sami sebe

Náladu vám může spravit a novou energii vlít do žil, když nezapomenete ani na lidi (a zvířata), kteří nemají v životě tolik štěstí. Doneste balení pamlsků do místního útulku pro psy a kočky, navštivte staré lidi v nemocnici či domově důchodců nebo finančně podpořte svou oblíbenou charitativní organizaci. Jestli máte děti, učte je, že Vánoce nejsou jen o dárcích a večírcích.

Užijte si rodinné oslavy v míru

Pokud trávíte svátky v početnější rodině, nevyužívejte toto období k řešení konfliktů apod. Dohodněte se s ostatními, že se zdržíte ožehavých témat. Zaměřte se na aktivní trávení dovolené, ať už jsou to výlety, sport, hry či kulturní akce.

V případě, že jste hostem vy, naplánujte kratší pobyt, jestliže se domníváte, že návštěvy jsou pro hostitele stresující.

Radujte se z prostých věcí

O svátcích možná zjistíte, že nejlepší věci jsou ty, které nic nestojí - třeba projít se s rodinou po vánočně ozdobeném městě, čtení oblíbených pohádek dětem nebo jejich sledování, návštěva kostela (o Vánocích to může být pěkné i když nejste věřící) a spousta dalších.

Hlavní je zůstat pozitivní, netrápit se zbytečnostmi a užít si tuto sváteční dobu, která je jen jednou za rok, naplno.