Menu
Úvod  › 

Jak se vyhnout konfliktům s kolegy

Jde vám na nervy nová kolegyně, která prožvaní polovinu pracovní doby, nebo věčně nestíhající kolega? Naučte se řešit konflikty se spolupracovníky elegantně a s minimem škod.

Možná se vám to bude zdát neuvěřitelné, ale vědci spočítali, že osmnáct procent pracovní doby strávíme řešením konfliktů, neshod a nedorozumění mezi kolegy. To znamená, že pracovní konflikty nám zaberou sedm hodin týdně a devět týdnů za rok. Zkuste příště ušetřit svůj čas i nervy a neshodám s kolegy účinně předcházet:

1. Neočekávejte to nejhorší

Váš kolega opět nestihl připravit podklady, což komplikuje život nejen jemu, ale především vám? Nepředpokládejte automaticky, že to udělal schválně, aby vám znepříjemnil den. Na vině je možná špatné plánování, komunikační nedorozumění, nebo pracovní přetížení. Pokud se nechcete zbytečně zatěžovat pracovními konflikty, snažte se uchovávat si nadhled a nebrat každý neúspěch či nedorozumění osobně. Místo emocí řeště konfliktní situace objektivně a pokud možno neutrálně.

2. Vžijte se do jejich role

Místo toho, abyste na svých kolezích hledali další a další chyby, zkuste je alespoň jeden den pozorovat při práci. Všímejte si jejich pracovního stylu i komunikace, stylu řešení problémů i toho, co jim dělá problémy. Jednak vám tento empatický přístup pomůže dívat se na jejich chyby s větším nadhledem i pochopením, a jednak se vám s nimi budou případné konflikty řešit mnohem lépe a snáze.

3. Vyříkávejte si to do očí

Možná si ani neuvědomujete, s kolika komunikačními nedorozuměními a šumy může být spojena konverzace prostřednictvím mailu nebo telefonu. Pokud máte jakékoli výhrady, volte vždy důsledně komunikaci z očí do očí. Budete si jistí, že jste se navzájem správně pochopili a předejdete zbytečným konfliktům.

4. Akceptujte odlišnou osobnost

Je jasné, že pokud patříte mezi pravověrné puntíčkáře, budete jen velmi těžce chápat, jak si může někdo nechávat pracovní úkoly na poslední chvíli a mít ve svých věcech naprostý chaos. Uvědomte si však, že ne všichni lidé mají stejné osobnostní založení jako vy, a měli byste se naučit respektovat individuální odlišnosti. Snažte se odhlédnout od svého pohledu na věc a uvědomit si, že existují i jiné přístupy.

5. Kritizujte taktně.

Na konstruktivní kritice není nic špatného a nemusíte vždy souhlasit s názorem ostatních. Kritizovat se však dá s citem a tak, aby vaše krizika přinesla kýžený výsledek. V každém případě se vyhněte osobním narážkám a držte se striktně v profesionální rovině. Své výtky mějte podložené adekvátními argumenty a buďte zároveň připraveni nabídnout řešení problematické situace.