Menu
Úvod  › 

Jak přežít pád z velké výšky

Pád ze střechy mrakodrapu a možnost přežití? I když to není příliš pravděpodobné, vyloučené to není. Čtěte, jak zvýšit svoje šance na přežití pádu z velké výšky.

Představte si, že vám uklouzne noha na lešení v desátém patře, nebo se vám dokonce při seskoku neotevře padák. Máte šanci vůbec přežít volný pád z 15, 75 nebo 7500 metrů? Odpověď zní ano. Existují stovky, možná tisíce lidí, kterým se to povedlo. Samozřejmě, že šance na přežití závisí především na štěstí, existují způsoby, jak můžete ovlivnit svou rychlost, tvrdost nárazu, rozložení sil působících na vaše tělo a další faktory, které mohou významně zvýšit vaší šanci na přežití.

1. Ke zpomalení pádu využijte polohu oblouku. Bohužel pokud budete padat odjinud než z letadla, nebudete mít dost času, abyste tuto radu využili. Nicméně jakoby plachtění ve vzduchu může váš pád poněkud zbrzdit. Obličejem se otočte k zemi. Prohněte záda a pánev tak, jako kdybyste se chtěli zadní stranou nohou dotknout temene hlavy. Rozpažte ruce do stran a ohněte je v loktech, aby svíraly úhel devadesáti stupňů, dlaně směřují dolů.

2. Najděte si nejlepší místo k dopadu. Tento krok se týká opět pouze pádů z letadla, kdy je pod vámi volný prostor a vy můžete teoreticky do jisté míry ovlivnit, kam dopadnete. Při pádu si tedy snažte prohlédnout terén pod sebou: Tvrdé, nepružné povrchy, jako je například beton, jsou tou nejhorší možností, kam můžete dopadnout. Drsné, nestejnorodé, nebo rozryté povrchy, které poskytují málo povrchu, který by mohl rozložit sílu dopadu, jsou také nežádoucí. Nejlepší možností dopadu je sníh, vodní hladina (nejlépe rychle se pohybující nebo zpěněná), měkký povrch (ideální je čerstvě zorané pole nebo bažina), nízké stromy či hustá vegetace (ačkoli tady hrozí už poměrně velké riziko zranění o větev).

3. Snažte uřídit svůj pád a ovlivnit místo, kam dopadnete. Pokud padáte z letadla, budete mít jednu až tři minuty, než dopadnete. Z pozice oblouku popsané výše můžete nasměrovat směr svého pádu dopředu natažením rukou lehce za ramena a natažením nohou.

4. Pokrčte kolena. Toto pravidlo je pravděpodobně nejdůležitější ze všech. Pokrčené kolena dokáží významně snížit sílu nárazu.

5. Uvolněte se. I když to zní samozřejmě paradoxně, zkuste se během pádu co nejvíc uvolnit. Pokud jsou vaše svaly napjaté, vaše tělo přenese sílu nárazu rovnou k životně důležitým orgánům. Studie lidí, kteří přežili pád z velké výšky, ukazují, že ti, kteří byli během pádu uvolnění, měli mnohem méně vážných zranění než ti, kteří panikařili a byli v napětí. To je ostatně také důvod, proč se opilcům při pádu málokdy něco vážného stane, protože jejich svaly jsou zcela uvolněné.

6. Dopadněte na nohy. Nezáleží na tom, z jak velké výšky padáte, ale vždy se pokuste ve vzduchu natočit tak, abyste dopadli na nohy. Když dopadnete na nohy, síla nárazu se soustředí na malou plochu a nohy absorbují nejhorší náraz. Snažte se také dopadnout oběma nohama najednou.

7. Snažte se schoulit do klubíčka. Funguje to ve videohrách a funguje to v reálném životě. Tělo dokáže absorbovat sílu nárazu mnohem lépe, když je schoulené než, pokud budete stát rovně. Obejměte si nohy rukama a bradu přitiskněte na hrudník, jakmile se dotknete země.