Menu
Úvod  › 

Jak přežít den po probdělé noci

Možná jste pařili až do časného rána, nebo se vám jen špatně spalo. Každopádně přežít den po špatné noci vyžaduje zvláštní schopnosti i spoustu sil. Známe ty nejlepší strategie.

Sezóna vánočních večírků je v plném proudu. Možná jste se na některém z nich zapomněli a juchali až do brzkých ranních hodin. Možná se vám špatně spalo a zírali jste půl noci do stropu. Ať už jste probděli noc z jakéhokoli důvodu, přežít potom celý den a alespoň rámcově fungovat vyžaduje mimořádné schopnosti. Inspirujte se těmi nejlepšími strategiemi:

1. Přiznejte barvu.

Stejně budete vypadat, jako kdybyste vypadli ze ždímačky, takže nemá cenu tvářit se, že jste úplně v pohodě. Přiznejte se (pokud možno kajícně) svému okolí, že jste probděli celou noc a že jste ve stavu jít si lehnout do márnice. Nebojte se poprosit o pomoc a shovívavost. Budete je potřebovat.

2. Plánujte.

Energie všech lidí se během dne pohybuje ve vlnách, i v případě, že za sebou máte osm hodin kvalitního spánku. Po probdělé noci budou tyto výkyvy samozřejmě ještě zřetelnější. Zkuste si naplánovat aktivity tak, aby ty energeticky nejnáročnější (kterým se nemůžete vyhnout) byly na začátku dne a po obědě už jste se mohli věnovat pouze odpočinkovějším a méně náročným věcem.

3. Přesouvejte.

Nikdy není lepší příležitost na prokrastinaci než právě dnes. Co je možné odložit, odložte na zítra. Co musíte udělat, to se pokuste delegovat na někoho jiného. Odhoďte veškeré morální zábrany a uvědomte si, že skutečně není čas na hrdinství.

4. Buďte kreativní.

Je to zvláštní paradox, ale když jste ospalí, jste na tom lépe s kreativitou. Lidé se spánkovou deprivací ztrácí smysl pro realitu, jsou více zasnění a celá řada umělců a vědců (například Thomas Edison, nebo Salvador Dali) tvořila právě při spánkové deprivaci. Zkuste si naplánovat úkoly, které vyžadují větší kreativu a méně logického myšlení.

5. Dodržujte pravidelný režim.

Pokud vás něco udrží celý den na nohou, budou to pravidelné rituály, na které je vaše tělo zvyklé. Vstaňte z postele v obvyklý čas a dělejte všechno tak, jak jste zvyklí. Pomůže vám i lehké cvičení a dietní, zdravý jídelníček.

6. Síla světla.

Dopřejte si co nejvíc světla můžete. Roztáhněte všechny závěsy, žaluzie, vyjděte chvíli na sluníčko. Čím víc světla bude na vaše tělo působit, tím nižší bude hladina melatoninu a tím méně se vám bude chtít spát.

7. Pozor na energetické nápoje.

Pokud možno se vyhýbejte nápojům s obsahem kofeinu a energetickým nápojům vůbec. Je sice pravda, že vám dočasně zvednou energii, ale ta zase rychle poklesne a právě rychlé vzestupy a poklesy energie vás ještě víc vyčerpají. Podobný účinek má i alkohol.