Menu
Úvod  › 

Jak naučit děti usínat a spát

Večer ho nemůžete dostat do postele, když konečně usne, je několikrát za noc vzhůru a vy už si ani nepamatujete, kdy jste se naposledy vyspali. Naučte svého potomka usínat a spát s pomocí následujících tipů.

Odborníci už dávno ví, že spánek je základním faktorem dětského zdraví. Správný spánek je důležitý v každém věku, ale pro malé děti je životně důležitým protože hraje klíčovou roli v jejich tělesném, intelektuálním i emocionálním vývoji.

Nedostatek spánku má potom řadu negativních efektů, jako je podrážděnost, netrpělivost, nedostatek koncentrace, špatnou koordinaci, či zvýšenou únavovost. Naopak dostatečný spánek povzbuzuje imunitní systém, tělesný rozvoj, kognitivní funkce, či emocionální rozvoj. I když ve spánku tělo odpočívá, mozek zůstává aktivní. Doposud provedené výzkumy prokázaly, že spánek u dětí je důležitý pro imunitní systém, růst, obnovu a hojení tělesných tkání, učení i koncentraci.

Na druhou stranu se děti usínání a spánku musí naučit stejně jako všem ostatním dovednostem. Nejdůležitějším pravidlem při uspávání a spánku dětí je pravidelnost a řádu. Snažte se ukládat dítě do postele a vzbouzet ho přibližně ve stejnou dobu každý den a to včetně víkendů. Děti, které pravidelně usínají i vstávají se cítí více svěží a odpočaté. Na druhou stranu by mělo být dítě zvládnout i občasné malé vybočení z pravidelného režimu a při výjimečných příležitostech mu dovolte, aby zůstalo vzhůru déle než obvykle. Následující tipy vám pomohou usínání a spánek dětí zvládnout:

1. Uklidňující zvuky

Mnoho rodičů má velmi pozitivní zkušenost s dětskými kolotoči, které hrají uklidňující melodie. Koupit můžete i cédéčko s nahraným zvukem oceánu, deště nebo jiným monotónním zvukem.

2. Stanovte řád

Dítě by mělo usínat v klidném prostředí. Prospěšné jsou i rituály, které pomohou překonat dítěti přechod mezi bděním a spánkem. Teplá koupel, čtení knihy nebo vyprávění pohádky dítě unaví a sdělí mu, že je čas jít spát. Opakování stále stejných rituálů dítě uklidňují a pomáhají mu usnout.

3. Vhodné prostředí

Snažte se vytvořit dítěti co nejlepší prostředí pro spánek. Teplota v místnosti by měla být taková, aby v ní bylo příjemně dospělému člověku v krátkých rukávech. Nutností jsou závěsy, žaluzie nebo rolety, které budou udržovat v pokoji přítmí.

4. Zkontrolujte jídelníček

Zkontrolujte, co dítě jí, zejména před spaním. Pokud dáte před spaním jídlo s velkým obsahem proteinů, cukru nebo dokonce kofeinu, bude usínat a spát mnohem hůř.

5. Unavte ho přes den

Snažte se, aby dítě vybilo svou energii přes den. Zabavte ho, hrajte si s ním a buďte s ním co nejvíc venku. Pohyb přes den je vaším největším spojencem při nočním spánku.