Menu
Úvod  › 

Jak napsat životopis: Základní pravidla

Krize pokračuje, nezaměstnanost stoupá a najít v současné době místo je problém. Vyhlídku na zaměstnání vám může přiblížit, nebo naopak zlikvidovat, životopis. Víte, jak jej dobře sestavit a napsat?

V okamžiku, kdy hledáte místo, může být váš osud vepsaný do jednoho kusu papíru, kterým se svému potenciálnímu zaměstnavateli nabízíte. Co musí a co naopak nesmí být v životopisu, aby vás chtěli zaměstnat? Naučte se s námi psát ten správný životopis.

1. Zvolte si správný typ.

V první řadě se rozhodněte, jaký styl životopisu je pro vás ten pravý a který pro tuto příležitost potřebujete. V podstatě se rozeznávají následující typy životopisů:

Chronologický: Na tomto životopisu jsou jednoduše vypočítána vaše zaměstnání. Je tady napsáno, kde a kdy jste pracovali a na jakou nejvyšší pozici jste dosáhli. Tento typ životopisu je užitečný pro ty, kteří mají kontinuální zaměstnaneckou historii a hledají práci v podobném oboru, v němž pracovali až do současnosti. V takovém případě se bude váš zaměstnavatel zajímat nejvíc o to, kde jste pracovali a co jste tam dělali, aby získal přehled o vašich schopnostech.

Zaměřený na dovednosti: Tento typ životopisu je vhodný zejména pro ty, kteří pracovali jen krátkou dobu, jsou bez praxe, nebo se vrací do práce po delší odmlce. Nevypočítáte v něm absolvovaná zaměstnání, ale zaměřujete se především na sebe, jako na osobu. Prodáváte své schopnosti, znalosti a předkládáte zaměstnavateli to, čím byste mu mohli být užiteční. Stejně tak tohoto životopisu využijete, pokud hledáte místo mimo svůj dosavadní obor. Hodí se uvést například organizační schopnosti, sociální dovednosti, schopnost prezentace, vedení lidí a podobně.

2. Udělejte si vzor.

Jakmile začnete životopis psát, udělejte si nejdříve kostru, která je vhodná pro každou pozici a místo. Jádro životopisu si uložte a pak na něj jen "nabalujte" a přidávejte informace a údaje, které se vztahují přímo k pozici, o kterou žádáte. Pamatujte si, že v úvodu životopisu by vždy mělo být několik základních informací o vás, aby si personalista mohl udělat obrázek, s kým vlastně jedná.

3. Identifikujte své silné stránky.

Je samozřejmé, že pokud jste byli nějakou dobu bez práce, ztratili jste sebevědomí a méně si věříte. Jenže sebevědomí a víra ve své schopnosti je právě to, bez čeho se při hledání zaměstnání neobejdete. Snažte se podívat se na své dovednosti reálně a identifikovat, v čem je vaše hlavní síla. Dokážete vycházet s lidmi a nadchnout je pro váš záměr? Umíte se zapřít a pracovat, dokud není úkol hotový? Dokážete si zorganizovat věci tak, abyste zvládli všechny úkoly, které jste si naplánovali? To všechno jsou schopnosti, které každý zaměstnavatel zcela jistě ocení. Nebojte se na ně upozornit a prodat je.

4. Odešlete kvalitu.

Možná se vám to zdá jako samozřejmost, ale je až neuvěřitelné, jaké exempláře životopisů projdou personalistům rukama. Uvědomte si, že první dojem je nejdůležitější a dejte si záležet s formální úpravou životopisu i s jeho celkovým vzhledem. Pokud ho vytisknete na podřadný zmačkaný papír, který ještě před odesláním stihnete ušpinit, nemůžete očekávat, že personalistu nějak oslníte. Před odesláním proto vzhled životopisu ještě zkontrolujte. Vyplatí se vám to.