Menu
Úvod  ›   › 

Jak na sobě pracovat při depresi?

Deprese je nepříjemné psychické onemocnění, které zásadně ovlivňuje život. Člověk trpící depresí má neustále špatnou náladu, ačkoliv k ní neexistují žádné jasně vysvětlitelné příčiny. Všechno vidí pesimisticky, přepadají ho pochmurné myšlenky. má problémy se spánkem. Deprese snižuje energii a aktivitu. Pacient nemá do ničeho chuť, radost mu nedělají ani jeho nejmilejší koníčky.

Depresi si lidé často pletou se momentální špatnou, smutnou náladou. Ta sice také není zrovna vítána, v porovnání s opravdovou depresí, psychickým onemocněním, je však naprosto neškodná. 

Ať už za vaše špatné duševní rozpoložení může cokoliv, máte spoustu možností, jak si alespoň trochu pomoci. Zaměřte se na sebe a pořádně o sebe pečujte a uvidíte, že se vám brzy uleví.

Deprese

Zdravá strava

Zdravá strava je základ všeho. Bez ní to rozhodně nepůjde.

Do svého jídelníčku rozhodně musíte zařadit: 

  • Ovoce a zeleninu 
    Čím více, tím lépe. Ovoce a zelenina obsahují spoustu vitamínů a antioxidantů, které vaše tělo nutně potřebuje. Výborný je např. banán, protože obsahuje hodně hořčíku. Ten je důležitý pro správnou funkcí nervů. 

  • Ryby 
    Každý ví, jak je rybí olej zdravý. Nejlepší je losos. Obsahuje opravdu hodně velké množství omega-3 mastných kyselin, které působí blahodárně na psychiku a zlepšují náladu. 

  • Ořechy 
    Ořechy jsou učiněná zbraň proti depresím. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, vitamíny a minerály. 

  • Fazole 
    Proti depresím bojují díky vysokému obsahu hořčíku. 

  • Hořká čokoláda 
    Nyní možná trochu odporujeme "zdravé stravě", věřte však, že rozumné množství hořké čokolády dokáže zázraky. Jednak máme čokoládu všichni rádi, takže nám její konzumace udělá radost, jednak obsahuje zdraví prospěšné látky včetně hořčíku. 

Vsaďte na čaje 

Existují antidepresiva i řada volně prodejných léků či přírodních doplňků stravy, které mají za úkol podpořit dobrou náladu. Můžete se jim však úplně bez problémů vyhnout a vsadit na levnější a hlavně nejpřirozenější cestu: pomocí bylinek. Dříve se jimi řešily všechny problémy, proč to tedy nezkusit?

Pomoci vám mohou třeba tyto rostliny: 

  • Meduňka 
  • Třezalka tečkovaná
  • Kozlík lékařský
  • Chmel otáčivý
  • Heřmánek
  • Levandule
  • Šalvěj 
  • Bazalka
  • Mučenka 

Byliny si můžete koupit zvlášť nebo ve směsích. Účinné jsou také ájurvédské čaje.  

Stejně jako bylinky může pomoci také pravý čaj, tedy ten vyrobený z čajovníku. Ať sáhnete po černém, zeleném nebo třeba méně známém bílém či oolongu, vždy se můžete spolehnout na efektivní účinky. Čajovník obsahuje řadu antioxidantů, které zbavují tělo škodlivých látek. Listy čajovníku navíc obsahují kofein, pití čaje vás proto také lehce povzbudí a vrátí vám ztracenou chuť do života. 

V případě čajovníku i bylinek zapomeňte na levné porcované čaje ze supermarketu. Navštivte raději specializovaný obchod na čaje nebo zdravou výživu a investujte do dražších, ale o to kvalitnějších sypaných čajů

Choďte ven

Čerstvý vzduch a slunce jsou schopnější než kde jaký doktor. Vyrazte každý den na procházku, choďte do práce pěšky nebo vystupujte z MHD alespoň o zastávku dříve. Pobyt venku vám prospěje, o pohybu ani nemluvě. 

Sportujte

Vedle pravidelných procházek venku zařaďte do života i další pohyb. Nebojte, nikdo po vás nechce, abyste z ničeho nic začali trénovat na maraton. Stačí se sportu věnovat rekreačně, pro radost. Jestli si vyberete běh, plavání, tenis nebo třeba jógu, je už na vás. 

Sport dokáže proti depresím bojovat hned několika způsoby: 

  • Uvolňování endorfinů 
    Během sportu se uvolňují endorfiny, lidově označované jako hormony štěstí. 

  • Sport příjemně unaví
    Díky tomu se vám bude lépe usínat. Kvalitnější spánek = lepší nálada. 

  • Budete se radovat z pokroku 
    Běháte? Pak budete mít velkou radost, až zrychlíte nebo zvětšíte výdrž a uběhnete více kilometrů než posledně. Cvičíte jógu? Když konečně vydržíte v těžké pozici, dostaví se nepopsatelný pocit úspěchu. Jezdíte na kole? Budete se radovat, když po dlouhodobém úsilí vyšlapete kopec bez přestávky a funění. Sport přímo vybízí k sebezdokonalování. Úspěchy vedou ke zlepšování psychického rozpoložení. 

Nebuďte nečinní 

Sedět a zírat do zdi, na televizi nebo na neměnící se sociální sítě vám k ničemu nepomůže. Zbytečně tak dáváte prostor špatným myšlenkám. Hlídejte si, aby se nic takového nestalo. Snažte se pořád něčemu věnovat. Je jedno, jestli práci nebo koníčkům. Nic vás nenapadá? Zkuste se něco nového naučit. Co třeba zkusit nějakou ruční práci? 

Nebuďte sami

Snažte se nezůstávat sami. Choďte co nejvíce do společnosti, scházejte se s rodinou i přáteli, případně udržujte alespoň telefonický kontakt. Nezapomínejte, že vaši blízcí jsou tu pro vás.