Menu
Úvod  › 

Jak jíst, když přestáváte kouřit

Rozhodli jste se konečně přestat s cigaretami. Co musíte udělat pro to, abyste mohli zamáčknout poslední a zároveň jste si nevypěstovali pupek?

Odvykání kouření vám otevře nový svět zdravého stravování. Kuřáci, kteří si odvykají, obvykle řeší přírůstek váhy i potravinových doplňků, které mohou užívat.

Někteří kuřáci zjistí, že jsou závislí na stimulantech, jako je nikotin. Důsledkem této závislosti jsou nevhodné stravovací návyky, kdy si dávají kávu a cigaretu k snídani namísto plnohodnotného jídla. V podstatě se tak cigaretou sytí. Z dlouhodobého hlediska potom nevhodné stravovací návyky u kuřáků vedou k vysokému riziku rakoviny a rozedmě plic.

Před tím, než zamáčknete svou poslední cigaretu, přemýšlejte o tom, jak bude vypadat váš nový nekuřácký jídelníček. Za pomoci zdravého jídelníčku a pravidelného cvičení navíc bude mnohem snáze ovládat svůj váhový přírůstek a kouření budete lépe odvykat.

Dietní tipy při odvykání kouření:

- Zvolte si jídelníček, který bude vyhovovat vašemu životnímu stylu.

- Zařaďte do svého jídelníčku víc čerstvého ovoce a zeleniny, které vás zásobí důležitými vitamíny a minerály. Konzumovat byste jej měli minimálně pět porcí denně.

- Jezte celozrné pečivo a cereálie. V každé porci by mělo být obsaženo 1,5 až 2,5 gramů vlákniny.

- Omezte konzumaci průmyslově vyráběných potravin.

- Alkohol pijte s mírou (maximálně čtyři jednotky denně).

- Pijte minimálně osm sklenic vody denně.

- Redukujte příjem nasycených tuků a vybírejte si nízkotučné výrobky.

- Jezte víc potravin bohatých na vápník, jako jsou mléčné výrobky a ryby.

- Svou spotřebu železa pokryjte konzumací masa a špenátu.

Zvyky, které vám pomohou při odvykání kouření a udržení váhy:

- Každý den pravidelně snídejte.

- Jezte minimálně tři vyvážená jídla denně.

- Ovoce a zeleninu používejte jako zdravou svačinu.

- Vypijte sklenici vody půlhodiny před jídlem, váš hlad tak bude menší. Pijte v průběhu jídla.

- Naučte se rozlišovat mezi chutí a skutečným hladem. Chuť je často spojená se psychickým stresem, nepohodou, či špatnou náladou, ale neříká nic o skutečném hladu.

- Jezte pomalu, jídlo důkladně rozžvýkejte a vyčkejte mezi jednotlivými sousty. Váš mozek potřebuje dvacet minut, aby k němu doputoval signál, že už je žaludek sytý.

- Své jídlo začněte salátem nebo nízkokalorickým chodem. Zkonzumujete tak méně hlavního jídla.