Menu
Úvod  › 

Imunitní systém dětí: Co pro něj můžete udělat

Začíná podzim a školní rok. Pro éru dětských nemocí ideální kombinace. Osvojte si způsoby, kterými účinně posílíte dětskou imunitu.

A je to tady zase. Začal školní rok, děti se vrací zpátky do kolektivu a začíná znovu éra dětského postonávání. Rýmičky, kašle, nachlazení, ale i chřipky, záněty středního ucha, bronchitidy a další typická onemocnění dětského kolektivu se podepisují nejen školní docházce vašeho dítěte, ale obvykle komplikují situaci celé rodině. Inspirujte se následujícími tipy na zlepšení imunity vašeho dítěte:

Přiměřená čistota

Pokud se snažíte vydrhnout váš domov k dokonalosti a zahubit veškeré myslitelné bakterie v okolí vašeho dítěte, nevědomky tak oslabujete i jeho imunitu. K tomu, aby byl imunitní systém aktivní, je potřeba, aby neustále čelil určitým "výzvám." Nepoužívejte příliš mnoho antibakteriálních a dezinfeknčích prostředků. Lidský organismus žije v těsné blízkosti bakterií už tisíce let a s většinou z nich se dokáže vypořádat. Dejte organismu vašeho dítěte šanci, ať se to může také naučit.

Vyvážený jídelníček

Zní to jako největší klišé na světě, nicméně skutečností zůstává, že pouze vyvážený jídelníček dokáže dětský organismus zásobit dostatečným množstvím antioxidantů, které udržují imunitní systém v chodu. Dbejte na to, aby v jídelníčku vašeho dítěte byly v dostatečném množství zastoupemy cereálie, ovoce, zelenina, ale například i luštěniny, ryby, drůbeží maso, nebo například mléčné výrobky.

Dostatečný spánek

Už jste zcela jistě slyšeli o tom, že aby vaše tělo mohlo adekvátně fungovat, je potřeba dopřát mu dostatečné množství spánku. Jenže zdaleka ne všichni dospělí si uvědomují, že to, co platí pro ně, je potřeba dodržovat i v případě dětí. U nich vede nedostatek spánku k množství kognitivních a tělesných zdravotních problémů. Navíc nedostatek spánku vede k porušení hormonální rovnováhy, která zase naopak vede k neschipnosti těla bojovat s infekcí. Výzkumy dokázaly, že děti, které málo spí, jsou náchylnější zánětům a infekcím. Ačkoli rodiče často podceňují význam spánku pro děti, je právě dostatečný počet naspaných hodin pro imunitní systém naprosto klíčový.

Pohyb

Sedí vaše dítě celý den před monitorem počítače neto televizní obrazovkou, potom můžete předpokládat, že ho skolí nejbližší viróza, která proletí kolem. Podle odborníků by se děi měly aktivně hýbat alespoň třicet minut denně, aby jejich imunitní systém mohl fungovat tak, jak má. Není samozřejmě potřeba, aby děti denně cvičily, nebo sportovaly, ale důležitý je přiměřeně intenzivní pohyb na čerstvém vzduchu. Pozor však dávejte na své ambice; imunitní systém přetrénovaného dítěte bude stávkovat, stejně jako kdyby se nehýbalo vůbec.

Smích

Výzkumy ukázaly, že smích povzbuzuje funkci imunitního systému tím, že zvyšuje produkci protilátek a pomáhá T buňkám k lepšímu fungování. Kromě toho smích redukuje hladinu stresových hormonů a zvyšuje produkci endorfinů. Čím více se společně se svým dítětem budete smát, tím víc pro jeho zdraví uděláte.