Menu
Úvod  › 

Tipy, jak fotit jako profesionál?

Už žádné fotky z dovolené, které vaši přátelé zdvořile odzívají. S našimi tipy budete mít snímky, na které budete moci být hrdí.

Skutečnost, že vaše fotky nemají uřezané hlavy a lidem nevyrůstají z hlavy stromy a kostelní věže ještě neznamená, že jsou dobré. Základní pravidla fotografování vstřebal už téměř každý, kdo umí číst. Je čas posunout se do další úrovně.

Dívejte se

Základní schopností dobrého fotografa je pozorovací talent. Dívejte se pozorně kolem sebe a vybírejte si situace a momenty, které stojí za zachycení. Skutečně není nutné, aby lidé, které fotíte, říkali "sýr" a křenili se do objektivu. Snažte se fotit tak, aby lidé fotoaparát téměř nevnímali. Povzbuďte je, snažte se do nich vcítit, buďte pozitivní a snažte se, aby se chovali přirozeně.

Profesionální fotograf

Pokud něco upoutá vaši pozornost, zaměříte se vždy jen na ten který objekt. Stejné pravidlo byste měli uplatňovat i při fotografování. Nechtějte zachytit všechno, čítankovým příkladem takové snahy je fotografie, kde se vedle památky s uříznutou horní částí krčí malá postavička, z které nelze zjistit ani pohlaví zachyceného člověka. Kompozice by měla být nápaditá, ale velmi jednoduchá. Nikdy nemůže zachytit všechno a raději udělejte několik snímků s výseky než jednu, na kterou se pokusíte vtěsnat co nejvíc.

Síla kompozice

Všimněte si, že každá dobrá fotografie má jeden stěžejní objekt, který okamžitě upoutá pozornost diváka. Mohou to být klasické věci jako například zajímavá krajina, událost, nebo tvář. Stejně tak ale může být hlavním motivem snímku nálada nebo pocit.

Hned zpočátku si odpovězte na základní otázky. Co má být motivem fotky? Co chcete, aby na snímku bylo a co můžete oželet? Jak naaranžujete všechny prvky, které má fotografie obsahovat? Vžijte se do fotografovaného a pokuste se soustředit na to, co je na něm stěžejní a co přesně toužíte zachytit, všechno ostatní potlačte. Není to důležité. Pokud máte příležitost, zaberte objekt ze všech možných úhlů, zblízka i zdálky. Čím víc variant fotky uděláte, tím víc vzroste pravděpodobnost, že mezi nimi bude i ten snímek, po kterém toužíte.

Pravidlo dvou třetin

Dobrá kompozice musí být vyvážená, ale dokonalá geometrie je sice souměrná, ale poněkud nudná. Umístění hlavního objektu doprostřed snímku je ideální pro fotku na pas nebo řidičák, ale pokud chcete mít zajímavější fotku, aplikujte pravidlo dvou třetin. Představte si fotografii rozdělenou třemi svislými a třemi vodorovnými linkami. Hlavní objekt potom umístěte do dvou třetin fotografie v kterémkoli směru. Centrum mimo dokonalý střed fotografie přitáhne divákovu pozornost a snímek pak bude mnohem zajímavější.

Pokud umístíte například linku horizontu doprostřed snímku, bude působit nudně a nezajímavě. Nízký horizont naopak přitáhne pozornost k barevnému nebi. Velký objekt posunutý do jedné strany kompozice může naopak vybalancovat velký prostor na protější straně snímku.

Fotografická vodítka

  • Pokud můžete, zarámujte hlavní motiv fotografie. Rámy dveří, oken, oblouky, převislé větve a podobné prvky pracují pro vás.
  • Nebojte se neobvyklých kompozic a umístěte objekt na neobvyklé pozadí, které přitáhne pozornost. Vsaďte na kontrasty a například malé dítě vyfoťte obklopené dospělými, kteří zdůrazní velikostní rozdíl.
  • Když čtete, vaše oči se pohybují zleva doprava a seshora dolů. Stejným způsobem pracují oči, i když si prohlížíte obrázky. Takže například cesta, která začíná v levé části obrázku a končí v pravé části, spolehlivě navede oči pozorovatele.
  • Při fotografování se snažte využít jakékoli linky a křivky, které mohou posloužit jako vodítko pro oči pozorovatele. Působivé jsou stezky, silnice, obzor, zdi, ale i linie vytvořené hrou světla a stínu.

Tipy, které se vám budou hodit:

  • Hlavní zdroj světla by se měl nacházet za vámi. Snímek se světlem mezi vámi a vaším objektem vyžaduje profesionální zkušenosti.
  • Fotografie dokáže dobře vyprávět jen jeden příběh. I na pódiu plném lidí nebo v davu se zaměřte jen na jednoho člověka a toho se snažte zachytit. Pokud snímek není dobrý, pravděpodobně nejste dost blízko.
  • Využijte světla k oddělení objektu od pozadí. S pomocí světla zdůrazněte důležité části kompozice. Pokud nejste se světlem spokojeni, přemístěte objekt nebo změňte svou vlastní pozici.
  • Pokud chcete něco na snímku zvýraznit, využijte k tomu pohledy ostatních osob na fotce. Divák bude sledovat směr jejich pohledu a vy ho tak nenásilně navedete ke stěžejnímu objektu vaší fotografie.
  • Využívejte kontrastů. Pokud chcete zvýraznit, že je něco velké, postavte to vedle něčeho malého a podobně.