Menu
Úvod  ›   ›   › 

Jak zvládnout emoce v práci?

Pohádala jste se s kolegou, seřval vás šéf, klient vám hodil nabídku na hlavu a ještě jste uvízla v dopravní zácpě. Naučte se zvládat emoce v situacích, kdy byste nejraději někoho fyzicky napadla.

Naše emoce jsou přirozenou součástí života, pokud se je ale nenaučíme zvládat, mohou ho zároveň velmi komplikovat. Projevování negativních emocí, nezvládání nálad a impulsivní jednání vám mohou uškodit zejména v profesním životě. Naučte se v projevování emocí najít rovnováhu, která vám umožní vyjádřit svůj názor při zachování zdvořilosti a bez agresivity.

Změny nálad jsou přirozené, naučte se je zvládat

Naše nálada se mění podle toho, kde se zrovna nacházíme, co děláme a v neposlední řadě i podle naší osobnosti. Jestliže máte od přírody vznětlivou povahu, budou vaše výkyvy nálady přirozeně mnohem rychlejší, intenzivnější a budete je hůře ovládat, než vaše flegmatická kolegyně. Na druhou stranu; ovládat emoce a výkyvy nálady se může naučit každý člověk, jde jen o otázku cviku a sebedisciplíny.

Podstatnou součástí zvládání emocí je introspekce. Základem úspěchu je poznat, co změny vašich emocí a nálady spouští. Zejména pokud pracujete v týmu jste neustále konfrontováni s pozitivními i negativními emocemi ostatních lidí. Snažte se identifikovat, zda vás víc ovlivňují právě ostatní lidé (například konflikt s kolegou), situace (dopravní zácpa...), nebo vy sami. A co je nejčastějším spouštěčem negativních emocí?

  • bezmocnost v určité situaci
  • komunikační nedorozumění
  • plýtvání časem

Pokud budete znát rizikové faktory, budete předem vědět, že se máte připravit na prudký vzestup adrenalinu a lépe se s ním vypořádáte.

Emoce

Tipy, jak si zlepšit náladu - Nejlepší a nejhorší jídla na špatnou náladu - Čím si zlepšit náladu v létě

Emoce v práci

Následky nezvládnutí emocí v zaměstnání jsou obvykle drastické:

  • pokles produktivity
  • napětí mezi kolegy
  • nebo ještě hůř konflikty se šéfem

Místo toho, abyste začala křičet a projevila naplno své negativní emoce a tím i to, co si o dotyčném myslíte, raději zkuste vztek ovládnout. Ovládnutí vzteku se vám vyplatí dvojnásobně, pokud jde právě o výměnu názorů se šéfem. Snažte se odvést své myšlenky od aktuálně palčivého tématu a soustředit se na něco jiného. Zkuste například uprostřed vzrušené diskuse cvičit své pánevní svaly, zatínat je a zase uvolňovat. I když vám to může připadat poněkud nedůstojné, rozptýlíte se a tato neškodná činnost vám dovolí získat znovu odstup a klid.

Pokud nepatříte mezi zcela výjimečné osoby, zřejmě v sobě nedokážete držet vztek libovolně dlouho, aniž byste jej musela ventilovat. Ideální je postěžovat si a zanadávat společně s kolegy poté, co stresová situace proběhne. Při pomlouvání šéfa, firmy a podobných choulostivých záležitostí buďte však opatrná a nechte si své stížnosti raději do úzkého svých blízkých, kde se nemusíte obávat následků.

Užitečné tipy:

  • Je důležité, aby součástí každého vašeho dne byla nějaká relaxační aktivita, která vám dovolí uvolnit nastřádaný přetlak (nakupování, horká koupel, masáž, nebo něco podobného).
  • Naučte se hlubokému břišnímu dýchání, které je základem relaxace. Nadechněte se zhluboka nosem až do žaludku a potom pomalu vydechujte ústy.
  • Stres budete mnohem lépe zvládat, pokud budete odpočinutá a budete mít kvalitní spánkový režim. Snažte se respektovat potřeby svého těla a odebrat se do postele co nejdříve poté, co vaše tělo začne projevovat známky únavy. Pamatujte si však, že postel je místem určeným výhradně pro spánek. Jídlu, sledování televize, či lenošení vyhraďte ve svém bytě jinou zónu.
  • Sport a pohyb vám dovolí "upustit páru." Pokud potřebujete vybít nastřádanou agresi a stres, vrhněte se do dynamičtějších sportů, jako je například tenis nebo squash. Melancholické nálady a smutku vás zase zbaví například jóga nebo plavání.