Menu
Úvod  › 

Dítě a hračky: Jaké vlastně potřebuje?

Koupili byste mu první poslední, ale ono v podstatě nepotřebuje téměř nic. Jaké hračky koupit, abyste své dítě stimulovali a podporovali ve vývoji?

Hraní a hra, ať už dítěte s dalšími dětmi, čas strávený s rodiči, nebo manipulace s hračkami, jsou pro dítě v jakémkoli věku extrémně důležité. Hra je totiž klíčovým faktorem, který se podepisuje na formování fyzické, emocionální i sociální stránky dítěte.

Když vybíráte edukativní a rozvíjející hračky pro vaše dítě, je důležité zaměřit se na hračky, kterým bude schopné porozumět a odpovídají jeho věku. Například novorozené děti mají mnohem víc vyvinutý sluch než zrak, a proto potřebují mít první tři měsíce všechny hračky vzdálené jen několik centimetrů od obličeje a mnohem víc ocení hračky vydávající nějaký zvuk. Snažte se, aby hračky odpovídaly aktuálnímu věku dítěte a nesnažte se jeho vývoj uspíšit tím, že mu budete kupovat hračky určené pro starší děti. Dítě nepochopí jejich princip a jen ho tyto neúspěšné pokusy odradí od dalších budoucích pokusů. Stejně tak se ale snažte vybrat hračku tak, aby podporovala rozvoj schopností, které s sebou nese přirozený vývoj dítěte. Například děti mezi třemi a šesti měsíci si začínají osvojovat koordinaci ruky a oka, v tom jim mohou pomoci hračky, které vydají zvuk, pokud po nich dítě sáhne.

I když se jednotlivé děti mezi sebou liší, jejich tělesný a psychický vývoj probíhá v určitých stádiích, která jsou neměnná a ty byste při výběru hraček měli zohlednit: Od narození do jednoho měsíce děti většinu dne prospí a nepotřebují vůbec žádné hračky. Pokud mu chcete něco koupit, investujte do uklidňující hudby, kterou spolu můžete poslouchat. Ve dvou měsících ale už díte začíná vnímat vizuální stimulace, takže ocení barevné hračky.

Období mezi tři a šesti měsíci je typické překotným vývojem dětské schopnosti chápat, že některé akce spolu souvisí. Dítě rozpoznává obličeje a zvuky, dokáže sledovat pohybující předměty. Ve čtyřech až pěti měsících dítě preferuje hračky, které mají jasné barvy a pohybují se. Přelomové období nastává mezi pěti a šesti měsíci, kdy je dítě schopné zaměřit svou pozornost na jednu hračku a určitý čas se jí věnovat. Navíc se učí, že může věci ovlivňovat a začíná se mnohem víc hýbat.

Mezi šesti a osmi měsíci začíná dítě rozumět tomu, co se s jednotlivými hračkami dělá a jak je používat. Do bubínku tluče, s gumovou hračkou píská. V tomto časovém období začínají děti samy sedět, takže se jim otevírají nové obzory a začínají hračky otáčet v rukách. V devíti měsících si začínají přendavat věci z ruky do ruky. V tomto období byste měli dítě obklopit hračkami a předměty nejrůznějších tvarů a velikostí. Chce prozkoumávat a objevovat také nejrůznější materiály.

Mezi devíti a dvanácti měsíci rozumí dítě některým slovním obratům a navíc má schopnost imitovat zvuky. Navíc začíná napodobovat i aktivity a jednání, které vidí u dospělých. A právě imitace je jeho nejoblíbenější hrou. Největší radost mu uděláte hračkami, které mu umožňují imitaci rozvíjet a podporovat zároveň jeho schopnost imaginace.


Oblíbená témata