Menu
Úvod  › 

9 tipů jak zatočit s jarní únavou

Jaro je opět tady a v plné kráse. Dny se prodlužují, tráva se zelená a začínají se objevovat první jarní květiny. Jediné, co nám brání užívat si svěžích slunečních paprsků, je typická jarní únava. Přečtěte se 9 tipů, jak s jarní únavou lehce zatočit.

Zima je pro lidský organismus náročným obdobím. A to jak psychicky, tak fyzicky. Naše tělo se musí vyrovnávat s nedostatkem slunečního světla, s nízkými teplotami a v neposlední řadě musí odolávat spoustě chorob, které se jej snaží napadnout. Není proto divu, že se na počátku jara cítíme unavení a vyčerpaní. Následujících 9 rad vám pomůže znovu nabrat síly.

1. Vstávejte brzy

Ne nadarmo se říká, že ranní ptáče dál doskáče. Na jaře se nám dny prodlužují a sluníčko svítí už brzy ráno. Tak proč nevstat taky a neužít si svěžího jarního dne? Kromě psychiky to pomůže i vašemu fyzickému zdraví. Nezapomínejte, že sluneční světlo je důležité pro tvorbu vitamínu D. A ten naše tělo potřebuje. Nedostatkem vitamínu D mohou trpět zejména kojící ženy, menší děti a starší část populace.

Muž spí

2. Choďte pěšky

Chůze je pro člověka přirozený pohyb, nevyhýbejte se jí. Naopak, zkuste obyčejnou chůzi zařadit do svého každodenního stereotypu co nejvíce. Chodit můžete s dětmi do školy, na menší nákupy, na úřady a podobně. Chůze odbourává stres a napomáhá našemu tělu cítit se přirozeně. Navíc zmenšuje riziko srdečních chorob, cukrovky, astmatu a mnoha dalších onemocnění.

Chůze pěšky

3. Zkuste jógu

Jóga je jedinečný druh cvičení a jako taková je vhodná opravdu pro všechny. Zejména pak pro osoby s pohybovými problémy či onemocněním kloubního aparátu. Cvičení jógy působí proti depresím a nemocným ulevuje od bolesti. Dnes už v každém větším městě naleznete nabídku různých kurzů jógy, i pro úplné začátečníky. Pokročilejší pak jistě ocení možnost cvičit venku, osamoceně nebo ve skupinkách.

Jóga

4. Začněte se zahradničením

Sekání trávníku, hrabání listí, výsadba cibulek – to všechno se lékaři počítá jako střední fyzická námaha. A té by měl člověk věnovat zhruba 2-3 hodiny týdně. Zahradničení se doporučuje všem, ale nejvíce lidem trpícím depresemi, nebo těm, kteří utrpěli mozkovou příhodu. A navíc kromě pohybu se vám zahrádka odmění svou krásou, případně i jedlými plody.

Mrkev a jarní cibulka

5. Jezte sezónní produkty

Na počátku jara toho ještě moc na výběr nemáme, ale s jeho průběhem a zvláště pak ke konci se nabídka značně rozšíří. Sezónní produkty jsou čerstvé, chutné a hlavně zdravé. A v neposlední řadě také bohaté na vitamíny, které naše tělo po těžkém zimním období potřebuje doplnit. V případě, že si je nepěstujete, ale kupujete, vás pak může navíc těšit, že podpoříte malé pěstitele.

Ovoce v misce

6. Noste sluneční brýle

Sluníčko je to, na co se na jaře těšíme nejvíc. Ale neměli bychom zapomínat chránit před ním svůj zrak. Sluneční svit totiž obsahuje i pro naše tělo nebezpečné UV záření. Silné slunce může naše oči poškodit, ostré světlo může způsobit šedý zákal, UV záření zase může vyvolat rakovinu kůže v okolí očí či na očních víčkách. Kvalitní sluneční brýle s dostatečným UV filtrem vás bezpečně ochrání.

Sluneční brýle

7. Zajděte si zaplavat

Nebaví vás běhat? Neradi chodíte do tělocvičny? Tak zkuste plavat. Plavání je ideální aktivita pro všechny. Zlepší váš kardiovaskulární systém, zpevní vaše klouby a posílí vaše svalstvo. Je vhodné také na zotavení po různých úrazech a operacích. V neposlední řadě plavání zlepší vaši náladu a pomůže vám, pokud máte problém uhlídat si váhu. Pohyb ve vodě doporučují také doktoři.

Plavání

8. Projeďte se na kole

Jízda na kole je další sportovní aktivitou, která se hodí téměř pro každého. Na kole můžete jezdit do práce, do školy, do přírody – nebo prostě jen tak. Můžete také využít rotoped a šlapat doma u televize, nebo s přáteli v tělocvičně. Cyklistika zesílí vaše srdce a plíce, zároveň pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění, mozkových příhod a problémů s krevním tlakem.

Jízda na kole

9. Nakrmte svůj mozek

Na mozek nesmíme zapomínat. I ten potřebuje speciální péči. A to zejména ve formě příjmu správných živin. Konzumace čerstvého ovoce a zeleniny pomuze doplnit hladinu většiny vitamínů, zatímco různé oříšky a semínka nám zase dodají energii. Do jídelníčku se vyplatí také zařadit rybí maso, které je bohaté na omega kyseliny, zdravé a chutné. V neposlední řadě voda. Dodržujte pitný režim.