Menu
Úvod  › 

Dětská obezita: Jak jí předejít

Zřejmě nikdo nechce mít doma malého cvalíka, kterému dělá potíže vyjít schody. Na druhou stranu je obezita u dětí stále častější a větší problém. Jak mu můžete předejít?

Dětská obezita jí na vzestupu. Podle celosvětových statistik se počet dospívajících dětí s nadváhou za posledních dvacet let téměř ztrojnásobil. A spolu s nadbytečnými kilogramy se zvyšuje i množství komplikací, jako je nárůst diabetu typu 2, vysokého krevního tlaku i některých typů rakoviny. Dá se s tím vůbec něco dělat?

Prevence kojením

I když v této záležitosti můžete vy sami těžko něco udělat, start vašeho dítěte má v rukou vaše partnerka. Nejlepší vklad, který mu v tomto ohledu může dát, je kojení. Výzkumy prokázaly, že déle kojené děti měly menší množství tuku, které nemohlo být způsobeno rodinným prostředím ani jinými faktory.

Jinými slovy, strava v prvních dnech života dítěte, ovlivňuje to, jak bude vypadat později. Kromě nesporných zdravotních výhod, které s sebou kojení nese, slouží jako účinná prevence obezity v dětském věku.

Domácí strava

Toto doporučení uslyší vaše partnerka zřejmě velmi nerada, ale výsledky výzkumů jsou v tomto směru jasné. Mnohem větší tendence k tloustnutí a obezitě mají děti krmené téměř výhradně kupovanými polotovary a hotovými jídly. I když vám to zabere víc času a vyžaduje víc vaší práce, místo kupované a uměle doslazované přesnídávky rozmixujte nebo nakrájejte dítěti čerstvé ovoce. Doma připravované pokrmy obsahují v průměru čtyřikrát méně tuku, cukru a soli než ty, které koupíte v obchodě.

Kromě toho víte přesně, co a v jakém poměru obsahují, takže nevystavujete například dětské ledviny nadměrné zátěži z přílišného množství soli.

Omezte cukry a tuky

Snažte se dětem už od raného dětství vštípit návyk, že na svačinu nebo jen tak na "zobání" je nejlepší čerstvé ovoce a zelenina - namísto sladkostí a slaných chuťovek, typu chipsů. Snažte se, aby si zvykaly na pravidelné teplé jídlo, které jí celá rodina u stolu. Pokud uvidí, že si většinu času objednáváte pizzu nebo si uříznete chleba se salámem a sníte ho v křesle před televizí, těžko můžete očekávat, že bude chtít jíst vařenou zeleninu u stolu.

Nezapomeňte kontrolovat i velikost porcí - a to u domácích i kupovaných jídel. Zapomeňte na oblíbený zvyk našich rodičů, kdy vás nutili "vyluxovat" talíř. Nechte na dítěti, aby se samo rozhodlo, kdy už je syté a nechce pokračovat v jídle. Buďte však důslední; pokud dítě odmítne maso se zeleninou k obědu s tím, že nemá hlad, neexistuje, že si půjde za čtvrt hodiny pro sušenku. Svou důsledností také dítě učíte, že musí nést důsledky svého rozhodnutí.

Nepodceňujte ani roli domácích svačin. I když je pro vás samozřejmě jednodušší vybavit dítě penězi a doporučit mu, ať si koupí bagetu v automatu, nebo zajde do fast foodu, zakládáte mu tak na pozdější problémy s váhou.