Menu
Úvod  › 

Cviky, ze kterých vás budou bolet záda

Trpíte na bolesti zad? Ukážeme vám cviky, které vaše bolesti zad výrazně zhorší ? a také cvičení, kterým byste je měli nahradit.

Cvičení a sport je samozřejmě pro vaše záda mnohem lepší než sedavý životní styl, ale existují cviky, kterým byste se měli vyhýbat, pokud trpíte na bolesti zad. Některé cviky totiž mohou vaše problémy výrazně zhoršit. Ukážeme vám cviky, kterými můžete problematické pohyby nahradit, a můžete je cvičit, i když vás záda aktuálně bolí. Mírné cvičení při bolesti zad totiž zlepší krevní zásobení, do bolavé tkáně "doručí" více kyslíku a tím zmírňuje zánět i ulevuje bolesti. Pokud na bolesti zad trpíte, vyplatí se navíc posilovat nejen zádové svaly, ale i břišní svaly, stehenní svaly a hamstringy, které zlepší vaše držení těla a efektivně tak bolestem svalů předejdete.

Čemu se vyhnout: Sklapovačky

Zvedání se z lehu do sedu přetěžuje úpony kolem páteře - zejména pokud jsou svaly vašeho stabilizačního systému (tedy "jádra") slabé - a to je u lidí s bolestmi zad velký problém. Pokud nemáte vybudované svaly na břiše, budete mít tendenci "tahat" sklapovačky svaly na dolní části zad, budete přetěžovat bederní páteř a vaše bolesti se tak zhorší.

Místo sklapovaček zařaďte do svého tréninkového plánu zkracovačky. Oproti sklapovaček, kdy své tělo zvednete do úhlu devadesáti stupňů, u zkracovaček svírá tělo úhel pouhých dvaceti stupňů. Páteř se tak nepřetěžuje, ale zároveň posilujete břišní svaly i svaly stabilizačního systému. Pokud chcete efektivitu cvičení zvýšit, vytrvejte několik sekund nahoře.

Čemu se vyhnout: Mrtvý tah

Mrtvý tah je, co se týká techniky, jeden z nejsložitějších cviků vůbec. Pokud ho neprovádíte správně, můžete svým zádům velmi ublížit. Jednou z nejčastějších chyb, kterých se lidé při provádění mrtvého tahu dopouští, je právě přetěžování bederní páteře, které může vést k poškození meziobratlových plotének.

Místo mrtvého tahu raději v posilovně cvičte leg press, kterým posílíte hamstringy a hýžďové svaly a zlepšíte tak držení svého těla, čímž pomůžete i svým zádům.

Čemu se vyhnout: Angličáky

I když jsou angličáky jedním z nejefektivnějších způsobů, jak spálit kalorie a zbavit se přebytečného tuku, představují obrovskou zátěž pro páteř. Prudké poskoky a otřesy vyžadují dokonalé zpevnění a silné svaly, které vlastní jen minimum lidí. Jen minimum lidí také dokáže udělat angličáky tak dokonale, aby jimi nezatěžovali svou páteř.

Místo angličáků začněte praktikovat intervalový trénink (HIIT), který je také z hlediska spalování tuků mimořádně efektivní a přitom nezatěžuje vaši páteř tak jako angličáky.

Čemu se vyhnout: Hluboký předklon

Praktikujete v rámci protažení hluboký předklon, při kterém se dotýkáte dlaněmi podlahy? I když se vám tento pohyb může jevit jako naprosto nevinný, zaděláváte si jím opět na bolest krční páteře. Zvyšujete jím totiž tlak na oblast beder, kde jsou navíc svaly (v důsledku sedavého životního stylu) velmi často zkrácené. Místo toho si lehněte na záda, zvedněte jednu nohu do pravého úhlu a přitáhněte k ní tělo. Pak nohy vyměňte. Dosáhnete stejného protahovacího účinku bez zatěžování páteře.