Menu
Úvod  › 

Cviky, které vám zlepší zrak

Neslibujeme vám, že budete moci zahodit a rozšlapat brýle, i když zastánci této metody by na to přísahali. Batesovy cviky by vám ale rozhodně měly pomoci zrak zlepšit a posílit.

Zastánci Batesovy metody tvrdí, že pokud se lidé naučí používat správně své oči, nepotřebují nosit brýle. Doktor William Bates, oční lékař působící v New Yorku na začátku dvacátého století, vyznával teorii, že problémy očí souvisí se stresem, tenzí a zlenivěním. Vymyslel proto sérii cviků, které mají zlepšovat zrak bez toho, abyste potřebovali brýle nebo chirurgický zákrok.

Nezdravá fixace

Cvičení směřuje k tomu, aby se oči znovu naučily správně zaostřit na cíl - Bates to pojmenoval jako centrální fixaci. Oční svaly musí být schopné pohybovat se volně, aby byly schopné i nepatrné adaptace, která je nutná k zaměření objektu. Ale podle Batese většina lidí udržuje své oči fixované a jakoby "zírá", místo aby dovolila svým očím pohybovat se. Jeho cvičení vás naučí relaxovat oční svaly a oční nerv a zároveň zlepšit koordinaci mezi očima a mozkem.

Hypotézy a závěry Batese nikdy nebyly potvrzeny na odborné úrovni, ale jeho následovníci po celém světě na jejich účinnost přísahají. Cvičení je údajně schopné zlepšit významně krátkozrakost, dalekozrakosti, astigmatismus i šilhavost.

Cvičit jsou schopné už děti přibližně od pěti let a Batesovy cviky jsou užitečné i pro lidi s "normálním" zrakem, kdy mohou zlepšit koncentraci, čtení a koordinaci.

Oční lékaři se shodují, že cviky očí mohou pomoci v některých případech, zejména u určitých typů šilhavosti, ale jsou poměrně skeptičtí například v případě makulární degenerace, či zákalů.

Co očekávat

Při počáteční návštěvě instruktor Batesovy metody zhodnotí váš zrak a doporučí vám obvykle šest až deset sezení. Předpokládá se, že si na vykonávání očních cviků najdete denně alespoň půl hodiny.

Tady jsou některé ze cviků, které by měly pomoci vašemu zraku:

Posaďte se pohodlně před stůl, lokty podložte polštářem tak vysoko, abyste pohodlně dosáhli dlaněmi na oči, bez toho abyste se museli zaklonit nebo předklánět. Zavřete oči a zakryjte je dlaněmi, aby k nim nepronikalo žádné světlo, vyvarujte se však tlaku na oční víčka. Dýchejte zhluboka a stejnoměrně a představujte si nejhlubší tmu, kterou nepronikne ani záblesk světla. Toto cvičení byste měli provozovat dvakrát až třikrát denně po dobu deseti minut. Vaše oči si při něm skvěle odpočinou.

Uklidněte se a zahýbejte několikrát očima tak, že se podíváte do různých druhů místnosti. Pak se postavte a zaostřete na vzdálený bod, pohybujte přitom očima, jako byste je chtěli pohoupat ze strany na stranu. Stačí jemný pohyb. Tento pohyb byste měli denně vykonat stokrát. Při "houpání" očí můžete mrkat. Mrkání čistí a zvlhčuje oči, což je zejména důležité, pokud trávíte dlouhý čas před monitorem počítače.

Na začátku dne si vyberte libovolnou barvu a v průběhu času si jí pokoušejte kolem sebe všímat. Důležitý je skutečně zážitek barvy nikoli její forma. Pokud si například zvolíte červenou, soustřeďte se skutečně na barvu a nikoli na to, že vidíte červené auto. Cvičíte si tak citlivost očí.