Co vše je dobré vědět o klimakteriu?

Klimakterium (menopauza) představuje přirozený stav v životě ženy, při kterém dochází k útlumu funkce vaječníků. Tudíž se sníží tvorba hormonů progesteronu a estrogenu. Kdy klimakterium nastává a jak se projevuje? Existují způsoby, jak zmírnit její průběh? O tom všem bude dnešní článek.

Jakmile se klimakterium dostaví, zastaví se menstruační cyklus. Tím dochází ke ztrátě plodnosti. U každé ženy se klimakterium dostaví různě. Většinou je to v rozmezí od 45 do 55 věku ženy. Může se to však pohybovat ještě směrem dolů nebo nahoru.

Zdroj:Klimakterium

Problémy spojené s menopauzou

S nástupem klimakteria se mohou přidružit i potíže, jako je zvýšené pocení, návaly horka, bušení srdce, nespavost, poruchy spánku, trávicí potíže, bolest hlavy, podrážděnost, nervozita, ospalost, únava, špatné libido, ale i deprese. Mimo to i vyšší četnost bakteriálních infekcí a zánětů. Zmenšování prsou a ztráta jejich pružnosti. Výtoky z pochvy, bolestivost při pohlavním styku, potíže s inkontinencí. Vzestup cholesterolu, ukládání tuků. O slovo se může přihlásit i osteoporóza. Tyto stavy se objevují cca šest až sedm let před poslední menstruací a v průběhu nastalé menopauzy.

Mohu si nějak pomoci?

Negativní příznaky blížící se menopauzy lze eliminovat pomocí doplňků stravy, hormonální substituční terapií, úpravou jídelníčku a celkového životního stylu, kde by měl patřit i pravidelný pohyb. Nemedikamentózní léčba spočívá především ve zdravém životním stylu.

Vystříhat se stresu, odpočívat, jíst zdravě, být pozitivní, dodržovat pitný režim a pravidelně se hýbat. I ženy v tomto věku mají nespočet možností, jak najít zalíbení ve sportovních aktivitách. Na inkontinenci rovněž zabírají některá cvičení a sporty podílející se na posílení dna pánevního. Mimo to vhodné zastoupení důležitých látek a živin ve stravě ovlivňuje pozitivně nejen krátkodobé, ale i dlouhodobé akutní příznaky. Čím dřív žena přejde na zdravý životní styl, tím lépe. Zmírní si tak nástup i průběh klimakteria.