Co ve skutečnosti znamenají vaše chutě?

Honí vás mlsná? Chutě na čokoládu, hamburgery, kávu, nebo chipsy ve skutečnosti znamenají, že vašemu tělu něco chybí a dává vám tak signál, že byste měli doplnit nějakou látku. Naučte se dekódovat záhadné chutě vašeho těla.

Stalo se to snad každému člověku; najednou vás přepadne nepřekonatelná chuť na něco sladkého nebo slaného. Víte, že to rozhodně neodpovídá zásadám zdravé výživy a že byste neměli, ale jednoduše musíte jít a tu zmrzlinu/slané tyčinky si dát. Jste schopni spořádat tabulku čokolády na posezení? Máte neustále na dosah pytlík slaných chipsů? Velmi pravděpodobně jde o způsob, kterým vám vaše tělo sděluje, že mu chybí některá z důležitých živin nebo minerálů.

Specifické chutě nemají nic společného s hladem. Jednoduše řečeno, hlad může uspokojit v podstatě jakékoli jídlo, zatímco chuť je konkrétně zaměřená a pokud máte chuť na slané chipsy, rozhodně vás neuspokojí krajíc chleba. Podle odborníků na výživu totiž chutě nevysílá náš žaludek ale mozek, který tak signalizuje nedostatek něčeho naprosto konkrétního v organismu. Většinou se v takových případech jedná o některý z vitamínů, minerálů, nebo důsledek hypoglykémie. Tady je přehled konkrétních chutí a toho, co vám jimi chce vaše tělo sdělit:

Překladač chutí

Máte chuť na: Čokoládu

Vaše tělo potřebuje: Hořčík

Co s tím: Hořčík dodává tělesnému metabolismu energii, s čokoládou ho sice do organismu dopravíte, ale na druhou stranu ho zatížíte zbytečně velkým množstvím cukru. Místo čokolády raději sáhněte po oříšcích, semínkách, zelenině, ovoci a celozrnném pečivu.

Máte chuť na: Chléb a pečivo

Vaše tělo potřebuje: Proteiny

Co s tím: Tyto chutě mívají většinou lidé s rychlým metabolismem, který jídlo spaluje rychleji a tělo žádá další potravu. Na druhou stranu, pokud jej zaplníte sacharidy, brzo dostanete zase hlad, vsaďte proto raději na proteiny, které vás zasytí na mnohem delší dobu. Najdete je například v rybách, mase, oříšcích a luštěninách.

Máte chuť na: Chipsy, hranolky, hamburgery

Vaše tělo potřebuje: Sůl

Co s tím: Pokud se váš organismus hodně namáhá (například při středu, cvičení, nebo v klimatizované kanceláři), ztrácíte velké množství soli. Zdálo by se, že jídla z fast foodu jsou na pokrytí deficitu soli ideální, nicméně ty vám jednak dodají mnohem víc soli, než potřebujete, ale hlavně navíc spoustu tuku a cukru. To se odrazí nejen na vaší postavě ale také například na krevním tlaku. Místo fast foodu si raději připravte ryby, mořské plody, ale pomohou vám například i produkty z kozího mléka.

Máte chuť na: Kávu

Vaše tělo potřebuje: Železo

Co s tím: Akutní nedostatek železa se podle odborníků týká především žen, které jej ztrácení během své periody. Nicméně u kohokoli se nedostatek železa projevuje zvýšenou únavností a potřebou povzbudit okamžitě organismus. Pokud však sáhnete po kávě, příliš si nepomůžete, protože účinek kofeinu je pouze krátkodobý a únava se zase brzo vrátí. Místo kávy si dejte raději brokolici, nebo sušené ovoce (nejlepší jsou v tomto případě meruňky).