Co se děje ve spánku?

Spánek je fascinující proces, který hraje klíčovou roli v životě člověka. Přímo ovlivňuje fyzické i psychické zdraví a jeho nedostatek může vést k řadě závažných problémů. Jak je to možné?

Co přesně se během spánku děje? A co se stane při nedostatku zdravého spánku? A jak je důležité mít správnou postel s vhodnou matrací?

Zdroj:Spánek

5 fází spánku

Spánek se dělí do 2 základních fází - REM a NREM, přičemž NREM zahrnuje další 4 stádia. REM je zkratkou pro Rapid Eye Movements a zastává zhruba 25 % času spánku. Během této fáze dochází k rychlým mihotavým pohybům očí pod zavřenými víčky. Tep a dýchání v REM fázi se dějí nepravidelně. Sny během této doby prožíváme, jako by se jednalo o reálnou životní situaci. REM výrazně ovlivňuje duševní zdraví i paměť, pomáhá nám vyrovnat se se zážitky z uplynulého dne a utřídit si myšlenky. Během našeho snění se s NREM vystřídá třikrát až pětkrát.

Fáze hlubokého spánku se nazývá NREM. Její čtyři fáze jsou navzájem provázány, proto se k nejhlubšímu stádiu spánku dostáváme postupně, nikoliv skokově. Mozková aktivita se během NREM zpomaluje ve prospěch regenerace fyzických sil. Celé stádium NREM spánku trvá mezi hodinou a hodinou a půl, zatímco REM zabere jen pět minut, nanejvýš čtvrt hodiny. V průběhu noci se NREM postupně zkracuje, zatímco REM protahuje.

Nedostatek spánku a spánkové poruchy

Mezi nejčastější poruchy spánku patří nespavost a náměsíčnost. Proč jsou tak nebezpečné? Nedostatek spánku způsobuje únavu, nepozornost, výkyvy nálad, problémy s pamětí, migrény. Dlouhodobě vede k halucinacím, depresím nebo trvalým zdravotním následkům. Pokud má tedy člověk podezření, že by se ho nespavost mohla týkat, návštěva specialisty představuje naprostou nezbytnost.

Spánková hygiena pro zdravý spánek

Zdravý spánek si musíme zasloužit. Nepřichází sám od sebe. Základem všeho je tedy osobní přístup k vlastnímu tělu. Abychom předešli nespavosti i problémům s usínáním, musíme se zaměřit na to, co několik hodin před ulehnutím na lože jíme nebo pijeme. Jídelníček by neměl zahrnovat cokoliv těžkého, nápoje s alkoholem a kofeinem. Stejně tak lidský organismus nabudí nikotin. Místo večerní cigarety se doporučuje jít se projít na čerstvém vzduchu. Je dobré si také náležitě vyvětrat ložnici. Ideální spánková teplota se pohybuje kolem 18°C. Aktivnější jedinci dávají přednost cvičení, zaměřit by se však měli na takové aktivity, které nezrychlují tep. Naopak by měly tělo uklidnit. Ideální je tedy například jóga.

V ložnici by se neměla nacházet televize, počítač a ideálně ani mobilní telefon. Všechna elektronika působí rušivě, víří myšlenky a nedovoluje relaxovat. Rovněž bychom neměli v posteli pracovat nebo se jen tak povalovat, případně jíst. Samotná postel musí splňovat určitá měřítka pro docílení zdravého spánku. V prvé řadě se nabízí otázka, zda spíme na kvalitní matraci. Správná matrace musí poskytnout oporu i patřičný komfort. Perfektně ji doplní kvalitní postel z masivu. Dřevo působí totiž útulně, hřejivě. Zvláště masivní kusy nábytku bývají velice odolné vůči zubu času. Na takovém lůžku se vám dostane dokonalého odpočinku v REM i NREM spánku.