Co musíte udělat, než budete mít dítě

Každá žena si logicky přeje, aby její těhotenství probíhalo bezproblémově a hladce. Na těhotenství byste se ale měla v dostatečném předstihu připravit vy i vaše tělo. Tady je osm věcí, které byste před otěhotněním rozhodně měla udělat.

1. Přestat brát prášky

Pokud se chystáte otěhotnět, v ideálním případě byste měla vysadit antikoncepci několik měsíců před tím, než se začnete snažit o miminko. Gynekologové totiž upozorňují na nutnost ustálení přirozeného menstruačního cyklu. Když užíváte antikoncepci, nemůžete vědět, zda váš přirozený cyklus trvá například sedmadvacet nebo dvaatřicet dní a tudíž ani datum vaší ovulace, kdy se váš cyklus nachází ve své nejplodnější fázi. Navíc počítejte s variantou, že v průběhu užívání antikoncepce se váš cyklus mohl změnit a teď může být úplně jiný, než když jste s antikoncepcí začínala.

2. Zrušit mejdany

Zřejmě není potřeba nijak zvlášť zdůrazňovat, že kouření a pití alkoholu v těhotenství by mělo být absolutní tabu. Ale tyto dva zlozvyky byste měla omezit či eliminovat i před otěhotněním. Samozřejmě pokud jste zvyklá dát si jednou týdně dvojku vína, nemusíte na svých zvycích měnit nic až do doby, než budete skutečně těhotná. Nicméně, pokud obden urazíte několik koktejlů, může být vaše schopnost otěhotnět významně ohrožená. Stejně tak by měl svou konzumaci alkoholu omezit i váš partner. Kouření snižuje kvalitu vajíček i spermií, může být příčinou vrozených vad, potratu, předčasného porodu a dalších těhotenských a porodních komplikací.

3. Omezit kofein

Náruživá konzumace kávy a ostatních nápojů obsahujících kofein může být podle odborníků příčinou potratu. Omezit příjem kofeinu byste měla ale i v době, kdy se chystáte otěhotnět. Obecně odborníci doporučují, že by váš příjem kofeinu neměl překročit sto miligramů za den, což se rovná přibližně jednomu šálku kávy.

4. Pozor na váhu

Pokud máte nadváhu a pořád marně hledáte tu správnou motivaci, proč zhubnout, teď je ten nejlepší čas. Už zhubnutí o čtyři až sedm kilogramů významně zvyšuje šanci obézních žen na úspěšné otěhotnění, uvádějí gynekologové. Navíc taková ztráta kilogramů pomáhá zvyšovat šanci na bezproblémové těhotenství a porod bez komplikací. Ideální BMI pro otěhotnění by se měl pohybovat mezi 19 a 24.

5. Koupit si vitamíny

Jakákoli žena, která hodlá otěhotnět v horizontu příštích třech až šesti měsíců by měla podle gynekologů začít denně užívat potravinové doplňky, v nichž je obsaženo 400 mikrogramů kyseliny listové. Stejně tak je například důležitý vitamín B, jehož konzumace v raných stádiích těhotenství, snižuje riziko poškození mozku a míchy plodu až o sedmdesát procent.

6. Vyspat se

Přirozeně je každému člověku jasné, že život s miminkem rapidně sníží množství vašeho spánku. Stejně tak zřejmě každá těhulka slyšela o tom, že by měla v průběhu těhotenství co nejvíc spát, aby její tělo zvládlo náročný úkol. Nicméně dostatek spánku je klíčový i pro ženy, které si přejí otěhotnět. Výzkumy totiž ukázaly, že nedostatek spánku ovlivňuje negativně ovulaci, která je potom nepravidelná, a vede tak k problémům s otěhotněním.

7. Nestresovat se

Výzkumy ukazují, že vysoká hladina stresu negativně ovlivňuje schopnost otěhotnět. Jednak způsobuje nepravidelnosti ovulace a navíc má negativní vliv na zahnízdění oplodněného vajíčka v děloze. Právě proto je mimořádně důležité, abyste redukovala množství stresu na minimum a užívala si co nejvíc klidu.

8. Zjistit rodinnou historii

Zeptejte se své matky, sestry, babičky a dalších ženských příbuzných na to, jak probíhalo jejich těhotenství. Trvalo jim dlouho, než otěhotněly? Měly nějaké komplikace a jak vypadal jejich porod? Určité zdravotní dispozice (například cysty na vaječnících) jsou dědičné a podobné informace pro vás mohou být velmi užitečné, protože mohou objasnit případné komplikace při otěhotnění.