Menu
Úvod  › 

Co jíst, když máte histaminovou intoleranci

Spousty lidí, jež trpí histaminovou intolerancí ? HIT, má zároveň i řadu dalších intolerancí nebo alergií. Tudíž zahájení nějaké diety bez řádné diagnózy a pečlivé konzultace s odborníkem se nedoporučuje.

Rozhodnete-li se po řádné konzultaci pro "nové"stravovací návyky, měli byste pozitivní změny pocítit přibližně po čtyřech týdnech eliminační diety. Je potřeba mít stále na paměti, že jedinci citliví na histamin mají různé toleranční úrovně, tudíž dalším krokem po celkové eliminační dietě je zachovat si danou úroveň s vyhlídkou dalšího případného zlepšení v budoucnu.

Zdroj:histaminová intolerance

Co je to histaminová intolerance?

HIT chcete-li histaminová intolerance je druh potravinové nesnášenlivosti, jež vzniká v důsledku nedostatku enzymu diaminooxidázy. Lidé trpící enzymatickou nedostatečností musí omezit nebo úplně vyloučit potraviny s vysokým obsahem histaminu. Je potřeba stále myslet na to, že totálně bezhistaminové potraviny neexistují. Doposud nebylo zcela objasněno, proč HIT působí na každého jinak. Zřejmý je pouze fakt, že přijaté množství histaminu ovlivňuje vzplanutí příznaku.

Doporučení při histaminové intoleranci

Doporučuje se vyloučit či silně omezit konzumaci hotovek a jiných konzervovaných jídel. Do jídelníčku taktéž nepatří starší sýry, alkohol, výrobky obsahující droždí, staré ryby, fermentované potraviny. Úroveň histaminu se liší v závislosti na stupni zralosti, stáří a skladovacích podmínkách. Je tudíž vhodné konzumovat pouze čerstvé výrobky a neskladovat v lednici jídlo příliš dlouho. Důležitá je i příprava pokrmů a čistota v kuchyni.

Potraviny s nízkým obsahem histaminu

  • Čerstvé kuře bez kůže
  • Čerstvé libové maso
  • Čerstvé ryby - ideálně zrovna vylovené
  • Čerstvé ovoce s výjimkou jahod
  • Čerstvá zelenina s výjimkou rajčat
  • Vaječný žloutek
  • Obiloviny
  • Čerstvé pasterizované mléko
  • Rostlinná mléka: rýžové, kokosové
  • Pomazánkové máslo, žervé
  • Většina olejů - vhodné je vyzkoušet
  • Bylinky - vhodné vyzkoušet

Potraviny zakázané s vysokým obsahem histaminu

  • Alkohol (i víno)
  • Zrající sýry
  • Konzervované potraviny (i kyselé zelí)
  • Uzeniny
  • Luštěniny
  • Čokoláda
  • Ořechy
  • Citrusy
  • Výrobky z bílé pšenice
  • Droždí
  • Ocet
  • Sladkosti
  • Slané tyčinky, chipsy apod.