Menu
Úvod  › 

Chůze je ideální metodou hubnutí

Nestojí vás ani korunu, může ji provozovat kdokoli, ale přitom při ní hubnete a zlepšujete svůj zdravotní stav po všech stránkách. Řeč je o chůzi.

Chcete zhubnout, ale tvrdíte, že absolutně nemáte čas na cvičení, nebo se vám ježí všechny chlupy při představě, že budete chodit na hodiny aerobiku, či do posilovny? Řešením pro vás může být obyčejná chůze, při které můžete zhubnout víc, než jste vůbec tušili.

Chůze je nejpřirozenějším druhem pohybu a i když ji tak možná nevnímáte, je zároveň účinným cvičením. Odborníci se shodují na tom, že za novodobou epidemií obezity stojí i skutečnost, že lidí stále méně chodí. Kratší i delší vzdálenosti překonáváme za pomoci dopravních prostředků a chůze se dostává do pozadí. Přitom jde však o druh pohybu, který vás zbaví nadbytečných kilogramů, nestojí vás ani korunu, může ji provozovat kdokoli bez rozdílu věku a prakticky kdykoli.

Proč se vám chůze vyplatí

Chůze pomáhá při spalování tuku. Stačí, pokud si udržíte stálé tempo při vhodné tepové frekvenci. Podle vědců vám stačí dvě a půl hodiny chůze týdně, abyste za rok zhubli průměrně sedm kilogramů. Dvě nezávislé studie zase analyzovaly vliv chůze na muže a ženy. Výsledky byly fascinující, protože u obou pohlaví došlo k výraznému zlepšení srdeční funkce.

Chůze může redukovat riziko rakoviny prsu a působí coby prevence ztráty paměti. Navíc snižuje riziko, že se u vás objeví diabetes a zároveň zpomaluje řídnutí kostí. Kromě toho působí jako prevence rakoviny tlustého střeva. Pravidelná chůze pomáhá k dodání energie a jako bonus navíc získáte zdravé tělo a psychickou kondici, protože působí jako prevence deprese.

K tomu, abyste se z následujících výhod mohli těšit, byste měli chůzí strávit minimálně dvacet minut denně.

Chůze a hubnutí

Chůzí byste neměli strávit méně než dvě hodiny týdně. Ideální je, pokud chodíte půl hodiny pětkrát či šestkrát týdně. WHO potom doporučuje, že chůze by měla být v lehce svižnějším tempu. Pokud chůzí strávíte 150 až 160 minut týdně, ztratíte sedm procent své hmotnosti.

Investujte do kvalitních a pohodlných bot, které poskytnou dostatečnou oporu klenbě vašeho chodidla. Pata by měla být lehce zdvižená. Při chůzi našlapujte přes patu a tělo držte pokud možno rovně a hlídejte si správné držení a postoj. Před chůzí se vždy lehce zahřejte protažením krku, ramen a boků. Pozor dávejte i na pohyb rukou, který by měl vycházet z ramen. Lokty by měly být ohnuté v úhlu 90 stupňů.

Před a po chůzi byste měli dbát na dostatečnou hydrataci a vypít dostatečné množství vody. Dělejte krátké kroky. Pokud budete rázovat, budete rychle unavení, budete hůře udržovat stabilní tempo a tím i spalovat tuk. Jestliže vyrážíte na delší procházku, vezměte si s sebou láhev vody.

Jestliže chcete efekt chůze maximalizovat, střídejte tři fáze chůze: Prvních deset minut byste měli věnovat zahřátí, proto by tempo mělo být pomalejší. Dalších patnáct minut držte rychlé tempo a v poslední fázi na pět minut tempo zvolněte, aby se váš puls zpomalil.