Menu
Úvod  ›   › 

Červené maso: Pro a proti vašemu zdraví

Je červené maso skutečně tak zdraví škodlivé, nebo jde jen o zbytečnou a přehnanou hysterii, a klidně si jej můžete dopřát? Zkoumali jsme jeho pro i proti.

PRO: Chrání vaše srdce.

Ve studii, která byla letos zveřejněna v American Journal of Clinival Nutrition, bylo šestatřicet respondentů s vysokou hladinou cholesterolu, požádáno, aby svůj jídelníček sestavili především z ovoce, zeleniny, celereálií a doplnili ho denně o libové hovězí. Oproti kontrolní skupině, která libové hovězí nejedla, klesla hladina "špatného" cholesterolu u experimentální skupiny o deset procent. Hovězí totiž obsahuje kyseliny a nenasycené tuky, které pomáhají hladinu škodlivého cholesterolu snižovat.

PROTI: Zvyšuje riziko předčasného úmrtí.

Pokud si dopřáváte minimálně jednu porci červeného masa za den, máte o třináct procent vyšší pravděpodobnost, že předčasně zemřete. Dokázal to výzkum z letošního roku provedený na Harvardské univerzitě. Pokud navíc denně spořádáte jednu porci uzenin z červeného masa (to je množství, které odpovídá dvěma plátkům šunky, nebo jednomu hot dogu). Vědci se domnívají, že je to kvůli vysokému obsahu sodíku a nitrátů.

PRO: Zlepší vám náladu.

Lidé, kteří denně konzumují minimálně jednu porci hovězího nebo skopového masa, mají o polovinu menší riziko, že se u nich rozvine deprese nebo úzkostná porucha. Uvádí to alespoň nová australská studie. Předpokládá se, že je to kvůli vysokému obsahu omega 3 mastných kyselin, které působí preventivně proti depresivním a úzkostným poruchám.

PROTI: Zvyšuje riziko rakoviny.

Velmi oblíbeným způsobem úpravy červeného masa je grilování. Grilované maso je sice méně kaloricky náročné než například pečené maso, ale zejména s touto úpravou je však spojeno zvýšené riziko výskytu rakovinového bujení. Je tomu tak zejména kvůli takzvaným heterocyklickým kyselinám (HCA), které se uvolňují právě při grilování. Podle studie zveřejněné v Journal of Food Science mají HCA přímou souvislost se zvýšeným rizikem rakoviny. Kupodivu stačí, když do grilovací marinády přidáte sušený rozmarýn a riziko uvolnění HCA poklesne o šedesát procent.!