Menu
Úvod  ›   › 

Jaké jsou vedlejší důsledky stresu?

Je vám jasné, že když se budete stresovat, dostanete infark a obecně stres vašemu zdraví nijak zvlášť neprospěje. Existují ale důsledky stresu, které vám hodně znepříjemní život, a o kterých jste nejspíš neměli ani tušení.

1. Budete vyčerpaní.

Kromě toho, že stres negativně ovlivňuje váš spánek, což se samozřejmě odrazí na vašem pocitu únavy a hladině energie, spouští se při něm vyplavování hormonu kortizolu do krevního oběhu. Ten způsobuje zrychlení srdečního rytmu, mozek spotřebovává víc kyslíku a tělo tak potřebuje mnohem víc energie, aby se stresem vyrovnalo. Výsledkem je ochromující únava.

2. Nebudete mít chuť na sex.

Je jasné, že se budete jen velmi těžko dostávat do nálady, když máte plnou hlavu starostí, nicméně možná vás zatím nikdy nenapadlo, že stres mění i vaši hormonální rovnováhu a negativně tak ovlivňuje nejen vaše libido, ale i rozmnožovací systém. Právě proto také lékaři zdůrazňují, že snaha o početí dítěte může být velmi negativně ovlivňována stresem.

3. Zničí vám trávení.

Vaše problémy s trávením mohou být dalším důsledkem aktuálního stresu. Chronický stres může mít vliv na hormony produkované štítnou žlázou, které mají mimo jiné za úkol regulovat váš metabolismus. Výsledkem této změněné funkce může být například zácpa a další potíže s vyprazdňováním. Pomoci vám může dostatek pohybu, tekutin a zvýšený příjem vlákniny.

4. Zhorší vám pleť.

Pokud jste v permanentním stesu, vzrůstá hladina hormonů, které podporují vznik akné. Kromě toho je tělo v chronickém stresu náchylnější ke všem kožním problémům, takže je pravděpodobnější, že se budete potýkat s exzémem a dalšími kočními infekcemi.

5. Nebudete si nic pamatovat.

Traumatický stres, tedy stres, který cítíte při ohrožení života, při intenzivním strachu, nebo bezmocnosti, má velmi negativní vliv na hippocampus, tedy oblast mozku, která odpovídá za paměť a vzpomínky. Traumatický stres způsobí, že se velikost hippocampu zmenší a kromě toho, že tak budete mít problémy s vybavováním si starších vzpomínek, hůře se vám také budou vytvářet nové.

6. Přiberete.

Studie provedená na University of Kentucky zjistila, že ti lidé, kteří jsou ve stresu, mnohem hůře dodržují dietu a hubnou, než ti, kteří ve stresu nejsou. Lidé ve stresu mají totiž mnohem větší tendenci k záchvatovitému přejídání. Navíc se ve stresu rychleji metabolizuje cukr.

7. Budou vám padat vlasy.

Stejná skupina hormonů, která zodpovídá za vaše kožní problémy, tedy androgeny, mohou za to, že vám tři až šest měsíců po stresové situaci začnou vypadávat vlasy. Dobrou zprávou je, že tento nepříjemný vedlejší efekt je pouze dočasný a vyvážený jídelníček vám pomůže vše vrátit zpátky.

8. Může za vaši bolest zad.

Když jste ve stresu, váš srdeční tep a krevní tlak stoupá a tělo vylučuje hormony, které ho připravují na boj, nebo útěk. Kvůli tomu se svaly napínají, aby byly připravené k akci. Jenže když jste ve stresu většinu dne, napjaté svaly tuhnou a právě z tohoto zatuhnutí pochází bolesti zad.