Menu
Úvod  › 

7 zvyků, které mohou za váš tuk na břiše

Plavková sezóna je na obzoru a na vašem břiše stále trůní tuková pneumatika. Následujících sedm zvyků zodpovídá za zbytečné ukládání tuku na vašem břiše.

Samozřejmě byste ráda vypadala v létě dokonale a pochlubila se krásnou postavou, nicméně vaší snahu stále kazí pneumatiky, které máte naskládané kolem pasu. Pokud ze svého života neodstraníte následujících sedm zvyků, nikdy se jich nezbavíte:

1. Pijete pravidelně sladké nápoje.

Neumíte si představit, že byste přežili den bez lahve slazené minerálky, colového nápoje? Přesně to je jeden ze zvyků, které se velmi neblaze podepíší na vašem těle. Výzkumy dokázaly, že ti lidé, kteří pijí jednu nebo dvě plechovky colových nápojů denně, přibírají v oblasti břicha pětkrát rychleji než ti, kteří vypijí stejné množství těchto nápojů za týden. Velké množství cukru, které je v těchto nápojích obsaženo, totiž spouští chuť jídlu a v důsledku toho ho zkonzumujete mnohem větší množství. Řešením nejsou ani dietní colové nápoje, protože ty obsahují umělá sladidla, která opět zvyšují apetit.

2. Používáte při jídle velký talíř.

Při každém jídle si dávejte pozor na velikost talíře, ze kterého jídle. Provedené výzkumy dokázaly, že obézní lidé preferují velké talíře před těmi, které mají malou či střední velikost. Čím větší talíř při jídle použijete, tím větší porci si na něj naložíte. Protože tak budete konzumovat víc jídla, než vaše tělo potřebuje, bude si vytvářet tukové zásoby. Místo velkých talířů sáhněte po menší velikosti a zmenší se i velikost vašeho břicha.

3. Večeříte pozdě večer.

Zapomeňte na dávno přežité pravidlo, že byste měli poslední jídlo zkonzumovat v pět hodin večer. Neexistuje žádná přesně určená hodina, po které byste už neměli jíst. Důležité je, abyste jedli v dostatečném předstihu před spaním, abyste stihli vytrávit a nechodili spát s plným žaludkem. Kromě zvýšeného rizika pálení žáhy, které vzniká, když si lehnete do postele čerstvě najedení, se vám z večerního hodování ukládá tuk právě kolem pasu. Poslední jídlo byste měli jíst minimálně tři hodiny předtím, než se odeberete do postele.

4. Jíte, když jste smutní, či vzteklí.

Jakmile s vámi začnou cvičit emoce, nacpete se k prasknutí? Zkuste příště analyzovat pohnutky, které vás vedou k přejídání a možná zjistíte, že vaše nepřekonatelná chuť na hranolky či čokoládu je jen výsledkem úzkosti, smutku či vzteku. Až budete mít příště chuť nacpat se k prasknutí, zkuste si nejdřív vyrazit na krátkou procházku, nebo si dejte alespoň velkou sklenici vody. Dáte svým emocím čas na odeznění a možná zjistíte, že vlastně vůbec nemáte hlad.

5. Ujíždíte na nízkotučných potravinách.

Většina lidí předpokládá, že vysokotučné potraviny vedou k ukládání tuku kolem pasu, zatímco u nízkotučných produktů nic takového nehrozí. Jenže ve skutečnosti byste si měli dávat pozor především na nasycené tuky. Spousta tučných potravin jako například olivový olej, avokádo a semena je zdraví prospěšná, zatímco nízkotučné potraviny sice obsahují méně tuku, nicméně jej vynahrazují množstvím cukru.

6. Nemáte dostatek spánku.

Ideálně by měli dospělí lidé spát od sedmi do devíti hodin za večer. Pokud nemáte dostatek spánku, stoupá vaše hladina kortizolu, což zase vede ke zvýšení chuti na sladké. Jestliže nebudete poslouchat potřeby svého těla a nebudete mít dostatek spánku, nikdy se pneumatiky na břiše nezbavíte.

7. Nejíte dostatek bílkovin.

V ideálním případě by měli dospělí lidé zkonzumovat nejméně dvacet až pětadvacet hramů bílkovin v každém jídle (avšak konkrétní množství záleží na míře vaší aktivity a velikosti těla). Příjem bílkovin udržuje v rovnováze hladinu krevního cukru. Kromě toho proteiny pomáhají kontrolovat hormony, které zajišťují apetit, tudíž přirozeně hubnete.