Menu
Úvod  › 

7 způsobů, jak vychovat obézní dítě

Ptáte se dítěte, co by si dalo k obědu, omlouváte jeho příšerné stravování a nutíte ho dojídat? Pak se připravte na to, že z něj bude cvalík. Představujeme vám největší chyby, jakých se dopouštějí rodiče při stravování svých dětí.

Počet dětí, které trpí nadváhou a obezitou se každý rok zvyšuje. Většinou je přitom vina na straně rodičů, kteří nedokáží vštípit svým potomkům zásady zdravého stravování. Je jasné, že boj s všudypřítomnými sladkostmi, fast foodovým jídlem a polotovary není jednoduchý. Navíc působí negativně i vliv vrstevníků, kteří často nepovažují konzumaci zeleniny a ovoce za dostatečně "cool." Přitom však obezita v dětství zkracuje délku života o pět let, vede ke kardiovaskulárním onemocněním, cukrovce typu 2 a některým typům rakoviny. Sedmdesát procent obézních dětí má potom problémy s vysokým krevním tlakem. Jste si jisti, že svým chováním nezakládáte dítěti na obezitu? Tady je sedm nejčastějších chyb, kterých se rodiče v této oblasti dopouštějí.

1. Zříkáte se autority.

Neptejte se dětí, na co by měly chuť a co by si daly k obědu, protože se nejspíš dočkáte odpovědi, že gumové medvídky nebo zmrzlinu. Místo toho jim jednoduše sdělte, co je na jídelníčku. Nezapomínejte, že rodiče jste vy, a na vás je, abyste dohlíželi nad tím, co vaše dítě jí.

2. Nabízíte příliš mnoho možností.

Děláte guláš pro jedno dítě, pro druhé palačinky a pro třetí smažíte sýr? Pletete si na sebe bič. Nezapomeňte, že nemáte povinnost nabízet stejně široké menu jako restaurace. Vařte pouze jedno jídlo, ale pokud máte na výběr například ze dvou příloh, dejte dítěti vybrat.

3. Nestanovíte limity.

Nejhorší věcí, kterou můžete dítěti udělat je absence jakýchkoli hranice, nebo jejich neustálé změny. Každé dítě potřebuje hranice, aby dokázalo stát pevně na zemi, a hranice je potřeba stanovit i v jídle. Pokud například v pondělí vyhlásíte zákaz fast foodů a v pátek se vypravíte do McDonalda, nemůžete se divit, že vás dítě příště nebude brát vážně a bude si za každou cenu chtít prosadit svou.

4. Podceňujete jeho chuť k jídlu.

Častou chybou rodičů je to, že nenabízejí dětem už v časném věku dostatečně pestrou stravu s rozličnými chutěmi. Budete překvapeni, co všechno bude vašim dětem chutnat a pokud si na zeleninu a ovoce zvyknou už od útlého dětství, nebudou se je zdráhat jíst ani v pozdějším věku.

5. Máte strach, aby nešlo spát hladové.

Klasická je situace, kdy dítě odmítne jíst večeři a vy ze strachu, aby se nebudily uprostřed noci hladové, mu nabídnete sladkost nebo uděláte jiný ústupek zdravé výživě. Nenuťte dítě do jídla, ale řekněte mu, že si může jídlo sníst teď, později, nebo nikdy, ale nic jiného nedostane. Buďte ujištěni, že žádné dítě dobrovolně hlady nezemře a pokud bude mít skutečně hlad, sní to, co jste pro něj připravili.

6. Omlouváte jeho stravovací návyky.

Místo toho, abyste jednoduše řekli, že jeho výmysly nebudete tolerovat a trvali na dodržování zdravé výživy, omlouváte ho s tím, že vy vlastně brokolici také nemáte rádi, hrášek ho může nadýmat a celozrnné pečivo nemá rádo kvůli barvě.

7. Strachujete se, že se dost nenajedlo.

I kdyby vaše dítě snědlo za den jen krajíček chleba, nenuťte ho do jídla. Ono samo nejlépe ví, jak velký má hlad a tím, že ho nutíte jíst, ho odnaučujete poslouchat signály svého těla. Dětská chuť k jídlu se často mění, ale zdravé dítě si dokáže samo velmi dobře regulovat příjem potravy tak, aby neohrozilo své zdraví. Respektujte ho.