Menu
Úvod  ›   › 

7 způsobů, jak se stát šťastnější matkou

Věčný kolotoč kolem dětí je vyčerpávající a někdy na hlavu. S našimi sedmi tipy se však nestanete nervózní, udřenou matkou, ale načerpáte síly i optimismus.

1. Buďte sama sebou.

Většina stresu a pocitu podráždění rodičů pramení především z toho, že se snaží udržovat nemožné standardy. Matky mají často pocit, že dělají málo a nejsou dost dobré. Řada těchto pocitů vychází ze srovnání s ostatními matkami. Problém je v tom, že to, co lidé prezentují na veřejnosti, může být značně vzdáleno od reality. Psychologové zdůrazňují, že nejlepším způsobem být šťastnou matkou, je být sama sebou. Nesnažte se nikoho napodobovat a hrajte sama za sebe. Nemusíte nutně péct domácí chleba, šít doma kostýmy na karneval a plést ve volném čase svetry pro děti, abyste byla dobrou matkou.

2. Tichá půlhodina

Trvejte na tom, že každý den budete mít pro sebe minimálně půl hodiny, kterou budete moci strávit sama se sebou bez toho, aby na vás někdo mluvil, nebo po vás něco chtěl. Odborníci upozorňují na to, že nervový systém matek je často neúměrně přetížený. Malé děti pláčou, starší potřebují pomoci s domácími úkoly, neustále odpovídáte na nějaké otázky, vyhovujete nějakým požadavkům, telefonujete, děláte domácí povinnosti, snažíte se všechno stihnout. Není divu, že jste na sklonku dne už podrážděná a nervózní. Pokud naučíte svou rodinu respektovat vaše právo na klidnou půlhodinu, kdy se budete moci někam zavřít, nebo si zajít na tichou procházku, budete mít čas srovnat si myšlenky, vaše nervy si oddychnou a ocení to všichni.

3. Zpomalte

Stejně tak, jako byste si měla najít čas sama pro sebe, zkuste si každý den najít alespoň hodinu, kdy se budete věnovat jen svým dětem. Možná si ve svém vražedném tempu ani neuvědomujete, jak je neustále odbýváte, pohrajete si s nimi deset minut a zase běžíte dál. Za čas, který si vyhradíte jen pro ně a budete dělat to, co zrovna chtějí ony, vám budou vděčné a užijete si jej všichni společně.

4. Vraťte do hry kamarádky.

Víte, jaký je nejjednodušší recept na uklidnění, relaxaci a psychickou úlevu? Stačí zvednout telefon a popovídat si se svou kamarádkou, nebo vyrazit do kavárny či vinárny. Nezanedbávejte své kamarádky a nerezignujte na dámské jízdy jen proto, že jste se stala matkou. Naopak, právě kvůli své duševní rovnováze byste měla dohlížet na to, abyste se se svými kamarádkami scházela pravidelně.

5. Dnes nepracuji.

Každý týden, nebo nejpozději za dva týdny, si pro sebe vyhraďte den, kdy zkrátka nebudete vůbec pracovat. Nepůjdete nakupovat, nebudete vařit, ani uklízet, ani vyřizovat žádné maily. Bude to zkrátka den, který strávíte pouze příjemnými věcmi. Nebojte se, až to vyzkoušíte, zjistíte, že se vůbec nic nestane, když jednou za týden vystoupíte ze svého rychlého tempa.

6. Nadchněte děti pro své koníčky.

Mezi vařením obědů, přebalováním a psaním úkolů s dětmi můžete snadno zapomenout na to, že jste někdy měla také své vlastní koníčky. Nejjednodušší a nejelegantnější cestou, jak se jim zase znovu věnovat, je zapojení vlastních dětí. Máte ráda hudbu? Pouštějte si se svými dětmi cédéčka, choďte na koncerty, nebo s nimi zpívejte, či hrajte na nějaký hudební nástroj. Milujte výtvarné umění? Není nic jednoduššího, než si s dětmi sednout a začít malovat, nebo se jít podívat na nějakou výstavu, či si prohlédnout knihu o umění. Vaše děti se tak brzo stanou vašimi nejlepšími spojenci ve vašich zálibách.

7. Rozdělte práci.

Obrovským handicapem a předsudkem českým matek je přesvědčení, že vše musí zvládnout samy a všechny povinnosti leží na jejich bedrech. Potom se nervují tím, že domácnost není v takovém stavu, v jakém by si představovaly. Delegujte povinnosti a domácí práce mezi všechny členy své rodiny. Buďte důsledná a trvejte na tom, aby si každý po sobě uklízel svoje věci a dělily se společné povinnosti. Uleví se vám, objem prací se výrazně zmenší a vy budete odpočinutější.