Menu
Úvod  › 

7 zdravotních lekcí z celého světa

Okopírujte od Španělů siestu, od Nizozemců jízdu na kole, od Indů kořeněná jídla, od Japonců jídlo do polosyta a budete se chlubit mnohem lepší postavou i zdravím. Nabízíme vám sedm nejlepších zdravotních lekcí z celého světa.

Jak je možné, že se Japonci dožívají tak vysokého věku, že jsou obyvatelé středomořských národů tak štíhlí, nebo že jsou východní národy tak vyrovnané? Shromáždili jsme pro vás tipy z celého světa, jejichž dodržováním si výrazně zlepšíte zdravotní stav, kondici i psychiku:

Indie: Síla koření

Víte, proč mají milovníci indické kuchyně tak štíhlé postavy? Je to kvůli tomu, že indická jídla jsou velmi kořeněná. Kořeněná jídla nastartují váš metabolismus, zkonzumujete jich menší množství a zapijete větším množstvím tekutin. To všechno jsou faktory, které vaší postavě prospějí. Kromě toho je kvalitní koření bohaté na antioxidanty, které vám pomohou v boji proti volným radikálům. Například kapsaicin, který najdete v červených papričkách, povzbuzuje metabolismus a významně napomáhá spalování tuků. Kurkuma, která je hlavní přísadou kari, obsahuje kurkumin, který zamezuje ukládání tuku a urychluje hubnutí.

Nizozemí: Jízda na kole

Inspirujte se Nizozemci a vyměňte kolo za auto. Víc než polovina Nizozemců vlastní jízdní kolo a právě na něm objíždí většinu svých denních pochůzek a záležitostí. Zkuste se jimi inspirovat a zařaďte do svého programu víc pohybu na dvou kolech. Zlepšíte si tak kondici, spálíte kalorie a poslíte svaly. Kromě toho například výzkum z University of Illinois ukázal, že když pojedete na kole ráno do práce, zvýší se přítok krve do mozku a budete celý den aktivnější a výkonnější.

Brazílie: Společenské styky

Společenské a sociální vazby jsou pro dlouhověkost stejně důležité jako například celoživotní abstinence nebo nekouření, ukázal výzkum publikovaný v magazínu PLoS Medicine. A právě to je pravděpodobně také důvod, proč se společenští Brazilci těší tak dobrému zdraví. Při studii australských vědců, které se zúčastnilo 1477 osob, se ukázalo, že lidé, kteří jsou obklopeni přáteli, žijí v průměru o sedm let déle než ostatní. Souvisí to se zvýšenou produkcí oxytocinu, který snižuje krevní tlak a snižuje také hladinu stresu. Výzkum provedený mezi obyvateli jedenácti zemí dokázal, že Brazilci, kteří tráví nejvíc času se svými rodinami a přáteli (v průměru 74 hodin za týden), mají zároveň nejnižší hladinu stresu.

Polsko: Jídlo doma

Poláci utratí jen přibližně pět procent svého rozpočtu jídlem v restauracích (oproti tomu například Američané 41 procent). Studie z roku 2005, která byla publikována v American Journal of Public Health, ukázala, že nezdravé jídlo z restaurací obsahuje v průměru o 642 kalorií více než je ideální příjem. Jejich obsah sodíku je také vysoce nadprůměrný.

Japonsko: Jezte do polosyta

Japonci velmi dobře znají rozdíl mezi nasycením a přecpáním a právě to je jejich recept na dlouhověkost a dobrý zdravotní stav. Obyvatelé Okinawy, kteří jsou proslaveni svou dlouhověkostí, si zakládají na tom, že jí pouza tak, aby se cítili sytí na osmdesát procent. Odborníci doporučují poslouchat signály svého těla a udělat si pomyslnou stupnici od jedné do deseti, přičemž desítka znamená už absolutní přejedení. Jíst byste měli tak, abyste dosáhli maximálně stupně číslo čtyři. Tělo totiž potřebuje čas na to, aby ze žaludku do mozku doputoval signál o jeho sytosti.

Čína: Meditace

Studie ukázaly, že pravidelná meditace vede ke snížení rizika srdečního záchvatu, mrtvice, ale například snižuje i pravděpodobnost rozvoje úzkostných a depresivných poruch. Obyvatelé Číny stráví meditací minimálně jedenáct hodin měsíčně a na jejich zdravotním stavu se to pozitivně odráží.

Španělsko: Denní spánek

Španělé velmi dobře znají význam siesty, kterou si dopřávají každý den. Denní spánek posílí váš imunitní systém, snižuje stres a tlumí zánětlivé procesy v těle. Španělská studie dokázala, že třicetiminutový spánek po obědě, který si dopřejete minimálně třikrát týdně, o téměř čtyřicet procent sníží vaše riziko srdečního záchvatu.