Menu
Úvod  › 

7 tipů na život bez lepku

Úbytek váhy, víc energie, lepší trávení a vůbec zdravější tělo. To všechno slibují příznivci bezlepkového života. Chcete vyzkoušet, jak by vám takové stravování vyhovovalo? Vyzkoušejte některé z následujících tipů pro život bez lepku.

Ještě před několika lety byla bezlepková dieta záležitostí výhradně nemocných celiakií a nikdo jiný po stravování bez lepku netoužil. V poslední době se ale čím dál tím častěji mluví o výhodách bezlepkového životního stylu - o jeho zdravotní prospěšnosti, váhových úbytcích i mnohem větší energii. Chcete zkusit bezlepkovou dietu i vy (ať už ze zdravotních důvodů, nebo "jen" kvůli zlepšení životního stylu)? Nabízíme vám tipy, které vám vyřazení lepku z vašeho života výrazně usnadní:

1. Bezlepková aplikace

Stáhněte si aplikaci Gluten-Free On The Move app. Je k dispozici i v češtině a pomůže vám s hledáním bezlepkových potravin a vůbec k zorientování v bezlepkovém světě.

2. Naučte se číst etikety na potravinách.

Jakmile se rozhodnete důsledně dodržovat bezlepkovou stravu, nejspíš budete překvapeni, kde všude se lepek nachází. Obsahují ho totiž i potraviny, do nichž byste to nejspíš vůbec neřekli, jako jsou například uzeniny, nebo jogurty. Pročítejte proto etikety na potravinách opravdu poctivě.

3. Hledejte alternativy.

Berte své bezlepkové období jako příležitost ochutnat a objevit nové potraviny, které se zatím ve vašem jídelníčku nevyskytovaly. Možná budete příjemně překvapeni, kolik nových chutí se ve vašem životě objeví. Klasické pšeničné těstoviny například můžete vyměnit za rýžové nudle, u uzenin se zase naučíte hledat ty s největším podílem masa (a tudíž s minimálním podílem "vycpávek").

4. Užijte si povolené potraviny.

Bezlepkové stravování by nemělo být "za trest." Uvědomte si, že vám zůstává obrovské množství potravin, které jíst můžete. Užívejte si čerstvou zeleninu, ovoce, ryby, sýry, vejce, libové maso a další zdravé potraviny, které vám budou dodávat energii. Místo toho, abyste svůj bezlepkový jídelníček vnímali jako omezení, berte jej spíše jako příležitost k novému startu a očistě.

5. Najděte si místa, kde můžete jíst.

Restaurací s bezlepkovým menu stále přibývá. Prohledejte internet, ptejte se a najděte si místa, kde vám bude chutnat a kde si budete ozvláštňovat svůj domácí jídelníček. A třeba i čerpat inspiraci.

6. Bezlepková party.

Uspořádejte pro své kamarády party a požádejte je, aby každý přinesl jedno bezlepkové jídlo. Získáte vynikající inspiraci pro svou kuchyni.

7. Alkohol bez lepku.

Lidé si často ani neuvědomují, kolik druhů alkoholu lepek obsahuje. Samozřejmě musíte ze svého jídelníčku, respektive pitného režimu, vyloučit pivo, ale nevhodná je napříkla i whisky a některé druhy vodky. Záchranou pro vás může být například víno, či ovocné pálenky, které lepek neobsahují.