Menu
Úvod  › 

7 tipů, jak se zbavit nafouklého břicha

Nafouklé břicho nemusí být nutně způsobeno tukem, ale na vině může být i zadržování plynů nebo vody. Nabízíme vám tipy, díky kterým už nebudete mít břicho jako balón.

Nemůžete dopnout džíny, i když se snažíte příliš nejíst a hýbat se? Nejste v tom sami. Podle studie z roku 2012, publikovanou v magazínu Gastroenterology, trpí pravidelným nadýmáním víc než pětadvacet procent všech dospělých. Nadýmání totiž může mít celou řadu příčin, které stojí za tím, že si připadáte a vypadáte jako balón. Následující sedmička tipů vám pomůže zbavit se nafouklého břicha:

1. Zpoťte se.

Máte svůj "tlustý" den a cítíte se nafouklí a oteklí? Potom nejspíš to poslední, na co máte chuť, je seance v posilovně, nebo běh. Jenže podle výsledků španělského výzkumu vám právě intenzivní trénink pomůže v tom, aby plyny z vašeho trávicího systému snáze odcházely. Plyny se nachází v trávicím systému každého člověka, ale vaše nafouklé břicho je způsobené tím, že jsou vzduchové bubliny uvězněny v konkrétních problematických úsecích tenkého střeva. Podle odborníků trpí ti lidé, kteří mají vypracované břišní svaly, městnáním plynu v mnohem menší míře než ostatní.

2. Dejte si probiotika.

Vaše střeva hostí miliardy bakterií. Na tom není nic špatného, protože užitečné bakterie pomáhají tělu absorbovat vitamíny a minerály a pomáhají při trávení. Na druhou stranu vám však bakteriální (například poté, co jste užívali antibiotiky) může způsobit spoustu nepříjemností, jako je právě nadýmání a plynatost. Tyto nepříjemnosti vám pomohou vyřešit probiotika, která koupíte běžně v lékárně. Podle provedených výzkumů lactobacillus acidophilus a bifidobacterium lactis významně snižují pocit nafouknutí a nadýmání.

3. Omezte mléčné výrobky

Podle studie z roku 2009, provedené na Baylor College of Medicine, trpí každý desátý dospělý laktózovou intolerancí. A právě s ní může souviset i nadýmání, které je jedním z nejčastější symptomů. Lidé s laktózovou intolerancí neprodukují potřebné enzymy, proto nemohou laktózu (mléčný cukr) správně trávit. Pokud laktózovou intolerancí skutečně trpíte, měli byste omezit konzumaci mléčných výrobků na maximálně jeden šálek mléka či mléčných výrobků denně. Uvidíte sami, že za pár dní vám budou kalhoty mnohem volnější.

4. Omezte stres

Každému je jasné, že stres není pro vaše zdraví ničím ideálním, ale už jen málokdo si je vědomý toho, že právě vysoká hlasina stresu může být zodpovědná za nafouknuté břicho. Když jsme v napětí a pociťujeme úzkost, naše tělo vyplavuje kortizol a adrenalin. Tyto hormony stimulují váš tráviví systém a mohou být příčinou plynatosti, nadýmání i průjmu. Kromě toho lidé ve stresu spolykají při jídle mnohem víc vzduchu, protože jedí příliš rychle. Zkuste se tedy zamyslet nad mírou svého stresu, zklidněte se a zmenší se i vaše břicho.

5. Zapomeňte na náhražky cukru

I když si to možná neuvědomujete, potraviny s nulovým obsahem cukru rozhodně neprokazují vašemu břichu takovou službu, jak se domníváte. Naprostá většina nápojů, cukrovinek a žvýkaček bez cukru obsahuje sladidla, jako je sorbitol, či xylitol, která se jen obtížně tráví a navíc podporují zadržování plynu v tenkém střevu. Pamatujte na to.

6. Dodržujte pitný režim

Řada lidí se domnívá, že čím víc budou pít tekutin, tím větší obvod pasu budou mít, ale pravý opak je pravdou. Pokud budete dodržovat rozumný pitný režim, vaše tělo nebude mít potřebu ukládat si tekutiny na horší časy a navíc podpoříte a povzbudíte svůj trávicí systém, jehož výkonnost se tak zrychlí.

7. Omezte sůl

Pokud konzumujete příliš mnoho sodíku, vaše tělo má tendenci zadržovat více vody, aby byl sodík v těle stále v rovnováze. Důsledekm toho je, že se cítíte i vypadáte nafouklí. Podle odborníků pramení příliš vysoký obsah sodíku v našem jídelníčku především z nadměrné konzumace polotovarů a průmyslově upravených potravin. Zkuste je nahradit čerstvými produkty a zmenší se i vaše břicho.