Menu
Úvod  ›   › 

7 strategií, jak se vyhnout vánočnímu přejídání

Děsíte se pneumatik, které se po Vánocích s železnou pravidelností objevují kolem vašeho pasu? I když jsou svátky pro přibírání krizové, dá se přejídání vyhnout. Víme, jak na to!

Všichni to známe. Kamkoli se o mezi Vánocemi a Novým rokem hnete, všude narážíte na tuny jídla, všichni vám nabízejí (příbuzní vás pak nepokrytě nutí), večírkové stoly se prohýbají pod tíhou lákadel a i kdybyste měli nejsilnější vůli na světě, stejně vám společenské ohledy nedovolí postit se.

Vánoční období je zkrátka z hlediska hubnutí naprostým peklem. I když se to však může jevit jako absolutně beznadějné, i přesto se dá přejídání vyhnout a udržet si stejnou váhu jako před svátky. Přinášíme vám tipy, které vám pomohou v boji s vánočním přejídáním:

1. VĚTŠINU času jezte zdravě

Nedávejte si předsevzetí, u nichž je předem jasné, že je nikdy nemůžete splnit. Je tedy absolutní nesmysl předpokládat a doufat, že se vám podaří jíst po celé svátky zdravě a střídmě. Jediné, čeho tím dosáhnete, budou rozsáhlé výčitky svědomí, až si dáte pátý kousek lineckého. Spokojte se s tím, že se budete snažit jíst zdravě většinou. To znamená, že si místo mísy cukroví vezmete k televizi kousky čerstvé zeleniny, ale u babičky si poté bez výčitek svědomí dáte božohodovou husu.

2. Jezte jen to, co vám opravdu chutná

Zní vám tato rada jako nesmysl? Potom si zkuste jeden den na zkoušku zapisovat, co všechno jste snědli a budete překvapeni, kolik jídel z toho vlastně nijak zvlášť nemilujete, ale dali jste si je jen proto, že zrovna nic jiného nebylo po ruce, protože jste neměli čas, nebo protože jste potřebovali rychle "zaplácnout" žaludek. O svátcích si vybírejte a vždy se sami sebe zeptejte, jestli máte z té hromady věcí skutečně chuť na tu kterou potravinu, nebo jestli jíte jen bezmyšlenkovitě.

3. Dbejte na velikost porcí

Velikost porcí je mocné zaklínadlo. Místo toho, abyste si některé jídlo kompletně odepřeli, pouze zmenšíte velikost porce, kterou si dáte. Nebudete tak mít pocit, že jste se o něco ošidili a přitom do svého těla vpravíte mnohem méně kalorií.

4. Pořiďte si červené talíře

Červená barva je klasickou barvou Vánoc, takže se červený servis na vašem stole bude skvěle vyjímat a přitom ještě prospějete své postavě. Nový výzkum publikovaný v magazínu Appetite zjistil, že ti lidé, kteří jedí z červených talířů, zkonzumují méně jídla. Je tomu tak pravděpodobně proto, že červená barva působí na náš mozek jako jakási "stopka" a stejně tak tomu je i v množství jídla.

5. Omezte tekuté kalorie

Řada lidí stále podceňuje tekuté kalorií a má pocit, že to, co vypijí, se nepočítá stejně jako to, co sní. Nicméně vaše drinky na vánočním večírku, sváteční přípitky a přeslazené nealko, kterým to všechno spláchnete, nejsou ničím jiným než prázdnými kaloriemi, kterými zásobujete své tělo. Dávejte si pozor na to, co a kolik vypijete. Například sklenička bílého vína se na vaší postavě podepíše výrazně méně než sladký alkoholický koktejl, který je skutečnou kalorickou bombou.

6. Cvičte

Je to těžké. Jsou svátky, volno, spousta společenských aktivit. Všechno svádí k tomu, abyste své pravidelné pohybové aktivity vynechali, ale nenechte se svést. Alespoň párkrát si dojděte i na svátcích zacvičit. Rozhýbete svůj metabolismus, budete se cítit lépe a umlčíte i výčitky svědomí.

7. Odpusťte si

I když jednou selžete a přejíte se, neházejte svou sebedisciplínu za hlavu. Jednorázové selhání není žádnou tragédií a už vůbec ne důvodem rezignování na snahu udržet si přes Vánoce zdravou hmotnost.