Menu
Úvod  › 

7 signálů, že málo spíte

Je vám jasné, že byste měli spát víc, ale pořád si říkáte, že to nějak zvládnete. Podle následujících signálů poznáte, že už to se spánkovou frustrací opravdu přeháníte.

S naším spánkem to není nijak valné. Podle odborníků třicet až čtyřicet procent dospělých trpí alespoň jednou v průběhu roku nespavostí. Deset až patnáct procent dokonce trpí chronickou nespavostí. Pomocí následujících sedmi signálů vám dává vaše tělo najevo, že byste měli se svou spánkovou frustrací už konečně něco udělat.

1. Pokles produktivity.

Jedním z prvních signálů toho, že vaše tělo zoufale potřebuje víc spánku, je pokles produktivity, který pozorujete během dne. Nemůžete se na nic pořádně soustředit, zjišťujete, že uděláte mnohem méně práce než dřív a hromadí se vám pracovní resty? Spánková deprivace snižuje vaší pozornost, bdělost, koncentraci i schopnost rozhodování.

2. Špatná paměť.

To, jestli vaše tělo potřebuje víc spánku, poznáte i podle kondice, v níž se nachází vaše paměť. Pokud máte problémy "udržet" v hlavě jakoukoli informaci, zapomínáte na úkoly a schůzky, je nejvyšší čas naordinovat si víc spánku. REM fáze spánku slouží mimo jiné i k tomu, aby mozek dokázal zpracovat informace shromážděné v průběhu dne. K tomu, aby vaše paměť fungovala tak, jak má, je nutné dopřát mu dostatek spánku.

3. Deprese a podrážděnost.

Na nedostatek spánku okamžitě zareaguje i vaše nálada. S nedostatkem spánku jsou spojeny příznaky deprese, podrážděnosti, nervozity i úzkosti. Podle studie Division of Sleep Medicine at Harvard Medical School stačí, když jeden týden spíte v průměru čtyři a půl hodiny, a budete se cítit mnohem víc stresovaní, smutní a psychicky vyčerpaní.

4. Nedostatek libida.

Je jasné, že když nedopřejete svému tělu dostatek odpočinku a regenerace, nebude mít energii vůbec na nic - tím méně na sex. Podle údajů serveru WebMD mají spánkové deprivovaní lidé mnohem menší libido a nemají téměř žádný zájem o sex. Navíc muži, kteří trpí spánkovou apnoe (poznáte ji mimo jiné i podle chrápání), mají i nižší hladinu testosteronu.

5. Větší apetit.

Pátým důvodem, proč dopřát svému tělu mnohem víc spánku, je množství kalorií, které do sebe nacpete, když nebudete spát. Čím méně budete spát, tím víc půjde vaše váha nahoru. Podle výzkumu z roku 2004 lidé, kteří spí méně než šest hodin denně, mají o třicet procent větší pravděpodobnost, že skončí s nadváhou, nebo dokonce obezitou.

6. Neschopnost zvládat stres.

Jestliže nedopřejete svému tělu dostatek spánku, budete mít velký problém se zvládáním stresu. Hroutíte se z práce, situace doma a vůbec ze všeho, na co si vzpomenete? Při myšlence na jakýkoli další úkol, nebo povinnost se vám dělá špatně? Důvodem je možná právě nedostatek spánku, který zapříčiňuje, že výrazně hůř zvládáte stres.

7. Problémy se zrakem.

Máte pocit, že všechno jakoby plave v mlze, máte problémy zaostřit a vůbec jste si všimli, že nevidíte tak, jako dřív? Na vině může být opět spánková deprivace. Když nedopřejete neuronům dostatek regenerace při spánku, nemohou fungovat tak, jak by měly a negativně se to odrazí na kvalitě vašeho vidění. Naordinujte si několik dní po sobě dlouhý a kvalitní spánek a vaše vidění se výrazně zlepší.