Menu
Úvod  › 

7 jídel, která způsobují nadýmání

Nemusíte zrovna trpět na žaludek, ale když sníte některé z těchto jídel, budete se zaručeně cítit jako nafouknutý balón. Představujeme vám jídla, která mají nadýmání v popisu práce.

Možná byste to do nich neřekli a považujete je za naprosto nevinnou záležitost, jen se čas od času divíte, že jste nafouklí a trpíte plynatostí. Některé potraviny, které způsobují nadýmání, se totiž tváří zcela nenápadně.

Mléčné výrobky: Nadýmání, které následuje po konzumaci mléčných výrobků, je většinou projevem intolerance nebo alergie na laktózu. Ta může mít různé stupně závažností, od mírné až po velmi závažnou. Nicméně nadýmání je přítomno u všech stupňů. V tomto případě u nutné omezit nejen konzumaci mléka, sýrů a jogurtů, ale například i zmrzliny. Minimalizací zkonzumovaného množství těchto problematických potravin byste měli dosáhnout zlepšení stavu.

Jablka a hrušky: Tyto druhy ovoce obsahují zhruba čtyři gramy vlákniny v jednom kousku. Pokud máte problémy se zácpou, právě jablka a hrušky vám mohou pomoci a být skvělou alternativou potravinových doplňků, které koupíte v lékárně. Bohužel jejich vedlejším účinkem je značně nadýmavý efekt. Nemusíte se jich však proto zříkat. Stačí, když si dáte čtvrtku či půlku tohoto ovoce společně s dalším jídlem a nadýmající efekt bude menší.

Fazole: Tahle luštěnina obsahuje oligosacharidy, což je druh cukru, který naše tělo nedokáže strávit. Jakmile se oligosacharidy dostanou do tlustého střeva, bakterie je začnou rozkládat a vedlejším produktem je plyn, který si ve střevech tvoří. Sice vás skvěle zasytí, ale připravte se na značnou plynatost.

Brokolice, květák: Jsou sice zdravé a nacpané vitamíny, ale řada lidí nesnáší jejich typické aroma. Dalším nepříjemným efektem brokolice a květáku je jejich výrazně nadýmavý efekt. Jde o důsledek rafinózy. To je další druh nestravitelného cukru, který v tlustém střevě kvasí s bakteriemi, produkujícími plyn. Špatnou zprávou pro milovníky brokolice a květáku je to, že s nadýmáním nelze bohužel nic udělat. Můžete jej zmírnit tím, že budete tuto zeleninu pojídat společně s dalším jídlem, ale zcela zamezit nadýmajícímu efektu zamezit nemůžete.

Tučná jídla: Podle údajů Mayo Clinic tuky zpomalují trávení a potraviny mají tak více času na to, aby mohly ve střevech kvasit. To s sebou samozřejmě nese tvorbu dalších plynů.

Žvýkačka a tvrdé bonbóny: Při žvýkání žvýkaček nebo cucání tvrdých bonbónů, polykáte současně mnohem víc vzduchu. Výsledkem je pocit nadmutého břicha.

Colové nápoje: Bublinkové nápoje obsahují oxid uhličitý, který se v trávicím systému mění na plyn.