Menu
Úvod  ›   › 

7 dietních předsevzetí, která si rozhodně nedávejte

Rozhodli jste se zhubnout? V pořádku. Na následujících sedm dietních předsevzetí ale zapomeňte. Nikdy totiž nebudou fungovat!

Podle internetových průzkumů třicet procent novoročních předsevzetí zmizí v propadlišti dějin v průběhu ledna. Jedním z nejčastějších předsevzetí, která si přitom lidé dávají, je snížení tělesné hmotnosti. A odborníci tvrdí, že důvodem častého neúspěhu tohoto předsevzetí jsou nerealistická očekávání a zcela nevhodně formulovaná předsevzetí. Tady jsou ty nejhorší dietní předsevzetí, která si můžete dát:

1. "Zhubnu deset kilo."

Shození deseti kilogramů je sice relativně realistickým cílem, nicméně kvůli své dlouhodobosti zcela nevhodně formulovaným. Mnohem lépe zabere, pokud si stanovíte, že chcete zhubnout půl kilogramu za týden. Jde o zcela realistické očekávání, které snadno naplníte malou úpravou jídelničku nebo pohybového režimu a jeho splnění vás mnohem lépe motivuje k dalšímu snažení.

2. "Vyzkouším dietu XY."

Jakmile se rozhodnete, že zhubnete podle nějaké zázračné diety nebo detoxu, jste odsouzeni k nezdaru. Nejenže svému tělu dodáváte absolutně nevyváženou stravu, ale především si zaděláváte na jojo efekt. Jen těžko totiž vydržíte stravovat se podle této diety po zbytek života a jakmile se vrátíte k normálnímu jídelníčku, vaše tělo si začne dělat preventivně tukové zásoby na období, kdy ho zase začnete mořit hlady. Mnohem lepších výsledků dosáhnete s předsevzetím, že do každého jídla zařadíte jednu porci zeleniny nebo libového masa. Tak se rychleji zasytíte a dosáhnete trvalého váhového úbytku.

3. "Přestanu chodit do restaurací."

Předsevzetí o absolutní ignoraci restaurací zní sice chvályhodně, ale jen do doby, kdy se vaši kamarádi vypraví na společnou večeři a vy budete bojovat s frustrací i znechucením. Odborníci na hubnutí zdůrazňují, že kvůli tomu, abyste úspěšně zhubli, nemusíte nutně zanevřít na všechny restaurace. Stačí, když sami sobě slíbíte, že si budete dávat v restauraci pouze poloviční porce. Pomůže vám, když si před odchodem do restaurace dáte doma například deset mandlí, ořechů, nebo jedno jablko a částečně tak zaplníte žaludek.

4. "Stanu se vegetariánem."

K tomu, abyste zhubli, musíte snížit příjem konzumovaných kalorií, ale tím, že ze svého jídelníčku totálně vyškrtáte maso, vůbec kalorický příjem snížit nemusíte. Naopak je prokázáno, že novopečení vegetariáni často na váze paradoxně přibírají, protože konzumují více "skrytých" kalorií v ovoci, sýrech a dalšíh potravinách, které se tváří na první pohled dietně. Místo vegetariánských ambicí, raději omezte příjem červeného masa a nahraďte ho rybami nebo drůbeží.

5. "Každé ráno se budu vážit."

Denní vážení absolutně nevypovídá o vašich hubnoucích úspěších či neúspěších. Na vaší hmotnosti se podílí spousta faktorů, jako jsou například hormonální výkyvy, zadržování vody a podobně. Kromě toho jsou svaly těžší než tuku, takže i když úspěšně tvarujete svou postavu, údaj na displeji váhy vaší snahu odrážet vůbe nemusí. Mnohem lepší je vyměnit váhu za metr a čas od času zkontrolovat své míry.

6. "Už nikdy si nedám fastfood."

Přísaháte sami sobě, že už nikdy nevkročíte do fast foodu, nedáte si polotovar, ani si nekoupíte majonézový chlebíček? Pokud se vám toto předsevzetí náhodou podaří dodržet, budete se zbytečně trápit tím, že už si nikdy nemůžete dopřát to, co máte tak rádi. Místo toho raději dodržujte pravidlo 80/20. To znamená, že osmdesát procent kalorií přijmete ze zdravého jídla a zbývajících dvacet potom z takového jídla, které vám chutná a dělá potěšení.

7. "Nebudu jíst po páté hodině."

Tento dietní mýtus je zřejmě nezničitelný, ale odborníci na hubnutí znovu a znovu zdůrazňují, že celkem nezáleží na tom, kdy dané kalorie zkonzumujete. Podstatné je pouze to, v jakém poměru jsou zkonzumované kalorie k vydané energii. Kromě toho byste neměli podceňovat ani délku spánku, kterou svému tělu dopřejete. Podle výzkumu z University of Pennsylvania přibírají více ti lidé, kteří denně spí méně než sedm hodin. Spánková deprivace totiž vede k nárazové a impulsivní konzumaci vysoce kalorického jídla, kterou se naše tělo snaží dohnat energetický deficit z nedostatku spánku.