Menu
Úvod  › 

6 způsobů, jak zatočit s chrápáním

Chrápete tak, že drnčí okna a vaše partnerka vás každou noc kope do ledvin. Nabízíme vám šest možností, jak přestat chrápat.

Pokud bydlíte se svou přítelkyní nebo manželkou, o tom, zda chrápete nebo ne, nebudete mít žádné pochybnosti. Horší to je v případě, že spíte sami a není nikdo, kdo by vás na to mohl upozornit. Přitom může být chrápání příznakem zdravotního problému, který vyžaduje řešení. Soustřeďte se proto na to, v jaké kondici se ráno budíte. Pokud se cítíte unavení a neodpočatí i po dlouhém spánku, viníkem může být právě chrápání.

Chrápání je totiž příznakem toho, že něco blokuje vaše dýchací cesty - krční svaly jsou příliš povolené, nebo jsou naopak dýchací cesty zúžené - tkáně v horní části dýchacích cest vibrují, což vyvozuje hlasité zvuky. Právě chrápání, respektive tento problém v dýchacích cestách, je často příčinou toho, že při spánku nemůže probíhat dostatečná regenerace a tělo si ve spánku neodpočine adekvátním způsobem. Následující věci vám však mohou od chrápání odpomoci:

1. Zhubněte

Náhlý a výrazný váhový přírůstek vede i ke zúžení dýchacích cest, což může být příčinou chrápání. Lékařské statistiku ukazují, že typicky chrápou muži, kteří trpí nadváhou. Právě zhubnutí může být nejjednodušším způsobem, jak se obtížného chrápání zbavit. I když možná po zhubnutí vaše chrápání zcela nezmizí, zcela jistě se sníží jeho hlasitost a frekvence. Rozdíl by měl být vidět, respektive slyšet, už poté, co zhubnete deset procent tělesné váhy.

2. Diagnostikujte spánkovou apnoe

Pokud trpíte takzvanou spánkovou apnoe, vaše dýchací cesty v průběhu spánku jakoby "zkolabují" a dochází k výpadkům dechu. Právě tyto výpadky, které zodpovídají za nedostatečné okysličování orgánů, mohou mít souvislost například se srdečním záchvatem, mozkovou mrtvicí, problémům s pamětí a koncentrací. V případě spánkové apnoe je nutné podstoupit lékařské vyšetření i adektávní léčbu.

3. Nepijte alkohol

Alkohol uvolňuje svaly horních dýchacích cest a ztěžuje dýchání, které vede ke chrápání a navíc zhoršuje spánkovou apnoe. Omezte konzumaci alkoholu a zlepší se i vaše chrápání.

4. Alergie pod kontrolou

Celá řada lidí pociťuje zhoršení chrápání na jaře, kdy se k životu probouzí alergie. Neléčené alergie uzavírají horní dýchací cesty a spánek je potom mnohem obtížnější. Absolvujte vyšetření na alergie a možná zjistíte, že léky proti alergii odstraní zároveň i vaše chrápání.

5. Vylečte infekci horních dýchacích cest

Stejně jako alergie, tak i infekce dýchacích cest představují překážku volného dýchání při spánku. Zánět vede k podráždění sliznic i zúžení horních dýchacích cest - oba tyto faktory potom přispívají k chrápání.

6. Spěte na straně nebo na břiše

Pokud máte problémy s chrápáním, na spánek na zádech klidně zapomeňte. V této pozici totiž jazyk přirozeně zapadne dozadu do krku, což vede ke zúžení dýchacích cest. Právě tomu můžete předejít v pozici na boku nebo na břiše, kdy se jazyk mechanicky uvolní. Notoričtí chrápači si nechávají například našít na zadní část pyžama jakousi kapsu, do které vloží tenisový míček. Ten je začne tlačit, kdykoli se obrátí na záda a zajistí jim tak, že budou spát pouze na boku nebo na břiše.