Menu
Úvod  › 

6 tipů pro zimní běžce

Mráz, krátké dny, bláto, nedostatek světla. Myslíte si, že je zima na běhání nevhodná? Omyl. Při běhání v zimě spálíte víc kalorií, trénujete výdrž i svaly v obtížnějším terénu. Jen musíte vědět, jak na to.

Nohy v teple

Základem zimního běhání jsou nohy v teple a suchu. Pokud chcete běhat v zimě, rozhodně byste měli investovat do bot, které mají vrchní část z Gore-Texu a nepropouští vodu. Oproti tomu ponožky volte s ohledem na to, aby odváděly vlhkost pryč a udržovaly tak vaše nohy v teple. Vlhké a prochladlé nohy při běhu vám zadělají na celou řadu zdravotních problémů od nachlazení (protože pokud jste prochladlí, váš imunitní systém funguje mnohem hůře a vy jste pak náchylnější k onemocnění), až po případné poškození achillovy šlachy.

Oblečte se.

Základem zimního běžeckého úspěchu je správné oblečení. Při volbě oblečení myslete na to, abyste se oblékli tak, abyste se příliš nepotili a nebyla vám následně zima. Ideálně by vám mělo být na začátku běhu mírně chladno a teprve po pár minutách běhu byste se měli dostat na příjemnou teplotu. Doporučují se tři vrstva na tělo, dvě na nohy a nezapomeňte ani na rukavice, šátek na krk a pokrývku hlavy.

Buďte vidět.

V zimním období je mnohem méně světla a měli byste myslet na svou bezpečnost - tedy i na to, abyste byli dostatečně vidět. Investujte do reflexních prvků, které vás zviditelní zejména pro řidiče, cyklisty a předejdou tak zbytečným kolizím.

Zahřejte se.

I když byste se měli před běžeckým tréninkem zahřát a protáhnout pokaždé, u zimního běhu je to ještě důležitější. Než se rozběhnete, skákejte přes švihadlo, poskakujte po schodech, udělejte si pár pozdravů slunci, nebo cokoli, při čem se zahřejete a protáhnete. Bude se vám lépe běhat a zmenší se pravděpodobnost, že si při běhu natáhnete sval, šlachu, nebo způsobíte jinou zdravotní nepříjemnost.

Zapomeňte na rychlost.

Berte běhání v zimě jako způsob, jak se udržovat v kondici, zvyšovat svou vytrvalost, ale zapomeňte na rychlostní rekordy. Chladné počasí, inverze, ztížené podmínky (například v důsledku námrazy) sprintování nepřejí. Navíc vaše tělo v zimě funguje jinak než při příjemných jarních či podzimních teplotách. Při zimním běhu byste se měli snažit dýchat co nejvíc nosem, kde má studený vzduch šanci se ohřát, než se dostane do vašich dýchacích cest. Běhejte tak, abyste nemuseli při dýchání otevírat ústa a zvládli jste to "udýchat" nosem. Rychlost je v tomto ohledu nepodstatná.

Převlečte se.

Jakmile s během skončíte, teplota těla rychle klesne a vám začne být zima. Je proto velmi důležité, abyste se okamžitě po běhu převlékli do suchého oblečení a vysušili i mokré vlasy, nebo si nasadili suchou pokrývku hlavy. Po zimním běhu se vyhněte studeným nápojům, ideální je například voda v pokojové teplotě.