Menu
Úvod  ›   › 

Jak poznáte, že běháte špatně?

Běh je úžasným způsobem, jak zhubnout, udržet se ve formě a posílit zdraví. Ovšem pouze v případě, že běháte správně. Špatný běh vám naopak zdraví spolehlivě zničí. Podle těchto signálů poznáte, že byste měli svou běžeckou techniku výrazně zlepšit.

1. Bolí vás to.

Je samozřejmé, že když začínáte běhat poté, co jste se několik měsíců na sport ani nepodívali, budete se cítit rozbolavěle. To je zcela normální a nutně to neznamená, že byste běhali špatně a špatnou technikou běhu si ubližovali. Pokud však vaše bolest přetrvává po několik dní, může být na vině zranění. Nejčastěji se běžci se špatnou technikou běhu potýkají s bolestí klenby chodidla, kolen, kotníků, nebo hamstringů. Nejprve zkuste snížit tréninkovou zátěž a pokud vaše problémy nezmizí, vyměňte boty. Pamatujte si, že běžecké boty by nikdy neměly být starší než jeden rok. Poté už jsou sešlapané, materiál je unavený a nemůže vám poskytnout adekvátní oporu pro chodidlo a nohu.

2. Máte natažené svaly.

Natažené svaly jsou obvykle důsledkem nedostatečného protažení před tréninkem. Před tím, než se rozběhnete, je nutné svaly zahřát a protáhnout, abyste předešli jejich bolestivému natažení, nebo dokonce natržení. Kromě klasického strečinku se doporučuje prvních deset minut pomalý klus, díky němuž dáte svým svalům možnost, aby se zahřály.

3. Nudí váš hudba.

Správný hudební doprovod může váš běžecký výkon pozvednout, ale jakmile jste slyšeli každou písničku z vašeho výběhu už stokrát a nudí vás, váš výkon se tím bude jen zhoršovat. Odborníci však doporučují, abyste ideálně nechali doma jakýkoli hudební doprovod a místo toho se raději zaposlouchali do toho, co vám chce říci vaše vlastní tělo.

4. Spoléháte se na cizí rady.

Jakmile začnete běhat, najednou se kolem vás vynoří obrovský chumel lidí, kteří mají ke všemu co podotknout a tak je tedy víc než logické, že budou mluvit i do vašeho běhání. Coby běžecký začátečník jste tedy zavaleni protichůdnými radami a názory cizích lidí (kteří toho ale o běhání neví o moc více než vy, pouze jsou mnohem sebevědomější). Pokud chcete běhat opravdu technicky správně, odfiltrujte všechny samozvané poradce a navštivte skutečně profesionálního trenéra , jehož radami se budete řídit.

5. Rychle se unavíte

Při správně technicky provedeném běhu by se vaše vytrvalost i rychlost měla zvyšovat. Pokud však i po několika týdnech trénování popadáte dech a jste tak unavení, že sotva držíte na nohou, vypovídá to o tom, že trénujete špatným způsobem, ve špatném terénu, nebo máte nevyhovující techniku. Při správně provedeném běhu se vaše kondice dlouhodobě zlepšuje a máte stále více energie. Jestliže jste na tom s výdrží v dlouhodobém horizontu pořád stejně a rychle se vyčerpáte, je třeba zamyslet se nad stylem vašeho běžeckého tréninku.

6. Píchá vás v boku

Typické a nepříjemní píchání v boku při běhání je důsledkem mělkého dechu, kdy se snažíte co nejrychleji nadechnou a vydechnout. Jeho příčinou může být i dehydratace, nebo nedostatek elektrolytů v těle, někdy stejný stav nastává, poté, co se najíte nebo napijete těsně předtím, než vyběhnete.