Menu
Úvod  › 

6 nejčastějších mýtů o hubnutí

Sex je ideální metodou hubnutí. Velký váhový úbytek není nikdy trvalý a k hubnutí stačí jen počítat kalorie. Seznamte se s šesti nejčastějšími mýty o hubnutí.

1. K hubnutí stačí počítat kalorie.

Jeden z nejznámějších mýtů praví, že k tomu, abyste definitivně zhubli, stačí počítat kalorie. Například známé "pravidlo 3500 kalorií" praví, že za každých 3500 kalorií, které zkonzumujete navíc nad doporučovanou denní dávku, přiberete půl kilogramu. To znamená, že pokud denně budete konzumovat o sto kalorií navíc po dobu jednoho roku, přiberete víc než pět kilogramů. A stejně tak by mělo fungovat toto pravidlo i obráceně; tudíž pokud byste denně spálili o sto kalorií více, za rok byste shodili víc než pět kilogramů. Nicméně odborníci upozorňují na to, že takto jednoduché to rozhodně není. Tento mýtus totiž vychází z pouhého matematického úkonu a vůbec nebere v úvahu reakce těla, které se naučí energii ve větším množství vydávat nebo s ní naopak šetřit v závislosti na tom, kolik kalorií mu dodáváte a jakou fyzickou námahu vynakládáte. Zkrátka reakce každého těla jsou individuální a nelze se řídit pouze obecným počítáním kalorií. Takže i když 3500 kalorií skutečně reprezentuje přibližně půl kilogramu tuku, rozhodně nelze říci, že pokud budete jíst o sto kalorií více po dobu pětatřiceti dnů, přiberete přesně půl kilogramu. Hospodaření vašeho těla s energií se totiž mění.

2. Při hubnutí si dávejte jen realistické cíle.

V řadě dietních příruček autoři zdůrazňují, že k tomu, abyste skutečně zhubli, je nutné dávat si realistické cíle. Protože pokud si stanovíte nedosažitelný cíl, výsledkem bude jen zklamání, demotivace a dietní neúspěch. Nicméně provedené výzkumy odkazují toto tvrzení do oblasti nesmyslných mýtů. Nikdy se totiž neprokázala spojitost mezi ambiciozními cíli při hubnutí a úspěchem či neúspěchem diety. Naopak některé výzkumy dokázaly, že čím větší cíl si při hubnutí dáte, tím bude vaše dieta úspěšnější.

3. Velký váhový úbytek nikdy není trvalý.

Další z dietních mýtů tvrdí, že výrazný váhový úbytek nikdy nemůže být trvalý a váha se brzy vrátí na svou původní hodnotu. Podle odborníků je to ovšem nesmysl a nikde není psáno, že si člověk, který hodně zhubne, nemůže svou novou váhu udržet. Neexistuje totiž žádný rozdíl mezi těmi, kteří zhubnou jen několik kilogramů a těmi, u nichž je váhový úbytek výraznější. Obě tyto skupiny mají stejnou pravděpodobnost a šanci udržet si svou nově nabytou váhu do budoucna.

4. Nikdy nezhubnete, pokud na to nejste úplně připraveni.

Dietní příručky obvykle tvrdí, že musíte být vnitřně stoprocentně připraveni, abyste dokázali zhubnout. Autoři výzkumů jsou ale opačného názoru. Podle nich jsou lidé, kteří se odhodlají k dietě, minimálně zčásti psychicky připraveni na hubnutí a nemusí si být stoprocentně jisti, že to dokáží.

5. Kojení minimalizuje dětskou obezitu.

Ačkoli se řada žen domnívá, že kojením snižuje riziko budoucí obezity u svých dětí, žádné důkazy pro potvrzení této teorie neexistují. I když kojení má pro dítě řadu zdravotních přínosů, nepočítejte s tím, že tím uchráníte před budoucí obezitou.

6. Nejlépe se hubne při sexu.

Při sexu sice zhubnout můžete zhubnout, ale rozhodně to není pravidlem. Velmi zjednodušeně řečeno: záleží na tom, jak to děláte. Minuta sexu je, co se týká energetického výdeje, srovnatelná s minutou procházky. Problém je v tom, že průměrný sex, na rozdíl od průměrné procházky, trvá pouhých šest minut. To znamená, že průměrně spálíte jednadvacet kalorií. Místo toho, abyste tedy sex vnímali jako prostředek k hubnutí, jděte si raději zaběhat.